Od ministrice za infrastrukturo smo prejeli odgovor na pisno poslansko vprašanje Alenke Helbl v zvezi s 3. razvojno osjo. Odgovor obljublja časovnico, in sicer naj bi bila realna časovnica, ki bo osnova za nadaljnje spremljanje poteka projekta, pripravljena v aprilu 2023.
Celoten odgovor na pisno poslansko vprašanje Alenke Helbl objavljamo v nadaljevanju.
Poslanka v vprašanju navaja, da so se v medijih že pred časom pojavile informacije o zamikih gradnje omenjenega projekta. 3. razvojna os je kot ena glavnih razvojnih prioritet omenjena v več pomembnih dokumentih Republike Slovenije. Kot ena glavnih razvojnih prioritet je opredeljena že v Strategiji prostorskega razvoja Slovenije iz leta 2004, kot glavni medregijski koridor pa je bila prvič določena že v slovenskem Regionalnem prostorskem načrtu leta 1974. 3. razvojna os je v vključena v Resoluciji o nacionalnem programu razvoja prometa v Republiki Sloveniji za obdobje do leta 2030, v kateri je tudi določen natančne terminski plan izgradnje 3. razvojne osi, ki se več kot očitno na severnem delu trase odmika od zastavljenega cilja. Poslanko zanima realizacija in časovnica tega projekta, in sicer za južni in severni del posebej, znotraj le teh pa ločeno po posameznih odsekih oziroma sklopih. Za vsak sklop poslanko zanima natančno po letih od leta 2004 dalje do danes, v kateri fazi realizacije je posamezni sklop, časovnica izvedbe tega projekta ter realizacija oziroma predvidena finančna sredstva. Hkrati prosi za navedbo vseh razlogov zaradi katerih projekt/odsek/sklop časovno in finančno odstopa od predvidene realizacije.
Iz Resolucije o nacionalnem programu razvoja prometa v RS za obdobje do leta 2030, ki je bila spremenjena in dopolnjena v letu 2021 (ReNPRP30), izhaja, da je za odsek od Šentruperta do Velenja (odsek 1) predvidena priprava in izdelava projektne dokumentacije ter pridobitev vseh dovoljenj za gradnjo od leta 2017 do 2024, gradnja pa od leta 2022 do 2027, za odsek od Velenja do Slovenj Gradca (odsek 2) pa je bila priprava in izdelava projektne dokumentacije ter pridobitev vseh dovoljenj za gradnjo predvidena od leta 2017 do 2022, gradnja pa od leta 2020 do 2026.
Aktivnosti na odseku 1 so bile v času od junija 2018 do junija 2019 upočasnjene zaradi presoje ustavnosti in zakonitosti Uredbe o državnem prostorskem načrtu (DPN) s strani Ustavnega sodišča Republike Slovenije. Presoja je bila razlog za kasnitev naročila projektne dokumentacije, saj je bilo odpiranje ponudb izvedeno že februarja 2018, pogodba pa je bila sklenjena z izvajalcem po končani presoji US, junija 2019.
Januarja 2018 je DARS podal vlogo za pridobitev okoljevarstvenega soglasja (OVS). Glede na dolgotrajen postopek pridobivanja OVS je bilo ocenjeno, da bo projektna dokumentacija za pridobitev gradbenega dovoljenja (DGD) končana prej, kot bo pravnomočno OVS, zato je DARS sprejel odločitev, da se pridobi gradbeno dovoljenje (GD) po integralnem postopku, kjer sta združena postopek pridobitve OVS in postopek izdaje GD. Aprila 2022 je bila podana vloga za izdajo GD po integralnem postopku, postopek izdaje OVS na Agenciji RS za okolje (ARSO) pa ustavljen. Za vodenje integralnega postopka (izdaja OVS in GD) je pristojno Ministrstvo za naravne vire in prostor (MNVP /prej MOP/), ARSO, ki je do sedaj izdajal OVS, ostaja le kot mnenjedajalec glede emisij v tla, vode, zrak, hrup, svetlobno onesnaževanje ter elektromagnetno sevanje in ravnanja z odpadki. Mnenjedajalci podajo svoje enotno mnenje na celotno dokumentacijo, tako za OVS kot tudi GD. Z integralnim postopkom je tudi pravno varstvo stranskih udeležencev združeno v okviru skupnega postopka. V kolikor bi prišlo do večjih težav pri pridobivanju zemljišč, bo DARS pristopil k pridobitvi delnih gradbenih dovoljenj.
Trasa hitre ceste na odseku 1 poteka preko 13 katastrskih občin in zajema skupno 1994 parcel. Postopki odkupa zemljišč, vključno z uvedbo postopkov za razlastitev, so bili prioritetno pričeti na območjih, kjer lastniki zemljišč niso dovolili izvedbe geološko geomehanskih in arheoloških raziskav. Odkupljenih je 44 od 47 objektov, za dva objekta teče postopek razlastitve, za en objekt še potekajo dogovori z lastnikom. Pridobljenih je 78 % vseh zemljišč potrebnih za gradnjo.
V času priprave projektne dokumentacije je bila proučena tehnologija gradnje predorov. Glede na opravljene geološko geomehanske raziskave je bilo s strani DARS ugotovljeno, da prvotna tehnologija gradnje predorov, ki je bila predvidena v strokovnih podlagah za DPN, bistveno podaljša čas gradnje, zato je DARS pristopil k spremembi/optimizaciji tehnologije gradnje, ki vključuje miniranje, kar je pogojeno z izdelavo dodatne projektne dokumentacije in strokovnih podlag.
Dokumentacija za pridobitev gradbenega dovoljenja (DGD) in novelirana Presoja vplivov na okolje (PVO) sta bila zaključena v aprilu 2022 in podana vloga za izdajo integralnega gradbenega dovoljenja. Konec decembra 2022 je MNVP podalo zahtevo za dopolnitev dokumentacije, ki je bila dopolnjena v
februarju 2023. Vloga za izdajo GD je bila podana za celotni odsek, saj je potrebno vplive na okolje presojati kot celoto. Po zadnjih informacijah DARS, podanih 21. 2. 2023, na sestanku z župani občin ob trasi, je gradnja odseka predvidena od marca 2024 do decembra 2028.
Gradnja odseka 2 od Velenja do Slovenj Gradca je razdeljena na osem sklopov. Z razdelitvijo na sklope je bilo mogoče izvedbo projekta racionalizirati in s tem pospešiti izvajanje posameznih aktivnosti na področju priprave projektne dokumentacije in pridobivanja gradbenih dovoljenj ter tudi pričetek gradnje.
Zaradi ugotovitev geološko geomehanskih raziskav je prišlo na sklopu A - Velenje v letu 2020 do spremembe prvotnih projektnih rešitev iz DPN, zato je bila v novembru 2022 na MNVP podana sprememba posega v okolje glede na veljavno OVS za ta odsek. Ker ni bilo odziva na prijavo spremembe posega v okolje, je DARS v februarju 2023 podal na MNVP zahtevo za prednostno obravnavo vloge. Izdelavo dokumentacije na sklopu A bo mogoče zaključiti po predhodni rešitvi ustreznosti veljavnega OVS s strani MNVP. Po informacijah DARS z dne 21. 2. 2023 je gradnja sklopa predvidena od januarja 2025 do februarja 2028.
Pogodba za izvedbo gradnje sklopa B - Škalsko jezero in H - Konovo je v podpisovanju. S pogodbo je določen rok za izvedbo gradbenih del, ki znaša 30 mesecev od uvedbe v delo. V rok gradnje je upoštevana gradnja sklopa B in pododseka 1 na sklopu H ter pričetek in izvedba gradbenih del na pododseku 2 sklopa H. Končni rok gradnje je odvisen od pravnomočnosti GD za pododsek 2 sklopa H (predvidena je delna uvedba v delo po pridobitvi pravnomočnega GD za pododsek 2 sklopa H). Po informacijah DARS z dne 21. 2. 2023 je gradnja tega sklopa predvidena od marca 2023 do avgusta 2025.
Po uskladitvi projektnih rešitev z Elektro Celje je bila februarja 2022 podana vloga za izdajo GD za sklop C - Škale kljub neizdanemu mnenju Direkcije Republike Slovenije za vode (DRSV). Vloga za izdajo GD ni popolna. V postopku pridobivanja GD in postopku pridobivanja mnenja DRSV je bil DARS seznanjen o spremembi kart poplavne in erozijske ogroženosti, zato je DRSV podal zahtevo za novelacijo hidravlično hidrološke študije in preveritev projektnih rešitev z upoštevanjem novih podatkov, kar je pogoj za pridobitev pozitivnega mnenja DRSV. Glede na pogoje DRSV je v izdelavi hidrološko hidravlično študija na podlagi katere bo preverjena ustreznost projektnih rešitev glede na nova izhodišča DRSV. Po informacijah DARS z dne 21. 2. 2023 je gradnja sklopa predvidena od marca 2024 do aprila 2027.
Izvedba sklopa D - Gaberke je obsegala območje hitre ceste od km 5,120 do km 5,320, oziroma dela območja priključka Gaberke. Sklop predstavlja preddela za vzpostavitev dostopa z gradbišča HC do območja Premogovnika Velenje za potrebe odlaganja viškov materiala. Gradnja je bila pričeta 13. 10. 2020 in zaključena spomladi 2022.
V decembru 2021 je bila dana vloga za izdajo GD za sklop E - Velunja kljub manjkajočemu mnenju DRSV, ki še ni izdano. Vloga za izdajo GD ni popolna. V postopku pridobivanja GD in postopku pridobivanja mnenja DRSV je bil DARS seznanjen o spremembi kart poplavne in erozijske ogroženosti, zato je DRSV podal zahtevo za novelacijo hidravlično hidrološke študije in preveritev projektnih rešitev z upoštevanjem novih podatkov, kar je pogoj za pridobitev pozitivnega mnenja DRSV. Glede na pogoje DRSV je bila omenjena študija v februarju 2023 poslana na DRSV za pridobitev mnenja. V februarju 2023 je MNVP podalo poziv za dopolnitev vloge za izdajo GD, ki je bila dopolnjena z zahtevano dokumentacijo in pojasnilom, da bo mnenje DRSV priloženo takoj po njegovi izdaji.
Pričetek gradnje sklopa E je pogojen s predhodno izgradnjo gradbiščno transportne poti, ki je predvidena od sklopa Gaberke do viadukta Gaberke 2 in poteka po trasi hitre ceste. V nadaljevanju se spusti pod viaduktom in po gozdnem območju prečka viadukt Gaberke 1, kjer se po strmem pobočju spusti do doline, prečka potok Velunja in se priključuje na lokalno cesto v smeri proti Podgorju. Transportna pot, ki predstavlja spremenjeno rešitev od DPN, poteka tudi po občinskih cestah v občinah Velenje, Šoštanj in Slovenj Gradec. Po informacijah DARS z dne 21. 2. 2023 je gradnja sklopa predvidena od marca 2024 do junija 2028.
Pogodba za izvedbo gradnje za sklop F - Jenina je bila podpisana 21. 7. 2021, z rokom za izvedbe 24 mesecev od uvedbe v delo. Med izvajalcem del in inženirjem je usklajen nov terminski plan z rokom dokončanja gradbenih del 17. 6. 2024, ki pa ga izvajalec še ni uradno posredoval na DARS. V novem terminskem planu je določen tudi vmesni rok, in sicer 31. 12. 2023, ko morajo biti dokončane betonske konstrukcije ter vsa dela na deviacijah ostalih cest. V letu 2024 se bodo tako izvajala zaključna dela na objektih in hortikulturna ureditev, ki jih zaradi zimskih pogojev ne bo mogoče izvesti do konca leta 2023. Po navedbah DARS je glavni vzrok za bistveno odstopanje od pogodbenega terminskega plana zahtevana in časovno pogojena prestavitev prenosnega plinovoda za Koroško, ki se je morala izvajati v času minimalnega odvzema s strani porabnikov. Zaradi zahtevane prestavitve izvajalec tudi ni mogel pristopiti k izvedbi narivne postaje za izvedbo viadukta.
Na sklopu G – Podgorje je bilo zaradi izravnave zemeljskih mas decembra 2021 prioritetno pridobljeno GD za sklop G1. Vloga za izdajo GD je bila podana decembra 2022 in ni popolna. Skladno z mnenjem DRSV je treba na sklopu G1 novelirati hidrološko hidravlično študijo za celoten sklop G. Glede na rezultate študije se je uskladilo projektne rešitve in zaključilo z izdelavo DGD dokumentacije. V februarju 2023 je s bil strani DRSV podan poziv za dopolnitev dokumentacije.
Za južni del 3. razvojne osi iz ReNPRP30 izhaja, da je bila na tem delu predvidena priprava projekta na odseku Novo mesto vzhod – Osredek (1. in 2. etapa odseka 1) od leta 2016 do leta 2021, na odseku od Osredka do Malin (3. in 4. etapa odseka 1) od leta 2016 do leta 2023, na odseku 2 od Malin do Metlike oziroma Črnomlja pa po letu 2028, s prioritetno pripravo etape Metlika (Metlika sever – MMP Metlika), ki naj bi bila pripravljena do leta 2023. Skladno z nacionalnim programom naj bi gradnja 1. in 2. etape odseka 1 potekala v letih 2021 do 2023, 3. in 4. etape odseka 1 v letih od 2024 do 2028, etapa Metlika naj bi bila zgrajena po letu 2024, ostali odsek 2 pa po letu 2028.
Pododsek Novo mesto vzhod – Osredek, v dolžini 5,05 km, ki predstavlja prvi dve etapi odseka 1 Novo mesto vzhod – Maline je še vedno v fazi priprave zaradi vloženih tožb na izdano gradbeno dovoljenje. Gradbeno dovoljenje za gradnjo hitre ceste je bilo izdano 21. 10. 2021. Na gradbeno dovoljenje so bile vložene štiri tožbe na Upravno sodišče Republike Slovenije (US RS). Dne 8. 6. 2022 je na US RS potekala glavna obravnava v tožbi Civilne iniciative (CI). Glede na vloženo tožbo CI je US RS v juliju 2022 izdalo sodbo, s katero je odpravilo gradbeno dovoljenje in zadevo vrnilo Ministrstvu za okolje in prostor (sedaj Ministrstvo za naravne vire in prostor) v ponovni postopek. Zahteva za izdajo gradbenega dovoljenja je bila, glede na sodbo US RS, dopolnjena 30. 9. 2022. US RS je 7. 10. 2022 izdalo sklep o ustavitvi postopka v upravnem sporu Rebselj in 17. 10. 2022 sklep o ustavitvi postopka v upravnih sporih Radovanovič in združenja ROVO. Ponovno vlogo za izdajo gradbenega dovoljenja je DARS podal 9. 11. 2022, izdaja gradbenega dovoljenja se pričakuje v maju 2023. Pravnomočnost gradbenega dovoljenja, ki omogoča pričetek gradnje, je odvisna od morebitnih tožb stranskih udeležencev. V kolikor bodo tožbe vložene, se podaljša rok za pravnomočnost gradbenega dovoljenja do odločitve sodišča. 12. 6. 2021 je bilo tudi izdano gradbeno dovoljenje za prestavitev magistralnega plinovoda za Dolenjsko, ki je posledica gradnje hitre ceste na tem odseku.
V juliju 2019 je bil objavljen razpis za ugotavljanje sposobnosti izvajalca za gradnjo in v maju 2020 je bila objavljena odločitev o priznanju sposobnosti ponudnikom. V pripravi je dokumentacija za drugo fazo razpisa, kjer bo s cenovno najugodnejšo ponudbo izbran izvajalec del. Zaključek druge faze razpisa je načrtovan v septembru 2023. Pričetek gradnje je planiran takoj po pravnomočnosti gradbenega dovoljenja, gradnja pa naj bi trajala od oktobra 2023 do oktobra 2027.
CI temu pododseku že ves čas nastajanja projekta nasprotuje iz razloga poteka trase hitre ceste čez mestni predel Ločna, čeprav je bila vključena že v postopek načrtovanja projekta. Izkoristila je že vsa pravna sredstva tudi na evropskih institucijah. S svojim aktivnim delovanjem bistveno vpliva na dinamiko izvedbe projekta. Svojo aktivno vlogo je CI odigrala v postopku izdaje okoljevarstvenega soglasja, ki ga je v letu 2018 pričela voditi ARSO, vendar do leta 2021 ni bilo izdano, zato je bila sprejeta odločitev DARS, da poda vlogo za izdajo gradbenega dovoljenja po integralnem postopku.
Za pododsek od Osredka do Malin, ki predstavlja 3. in 4. etapo izvedbe tega odseka, je v izdelavi projektna dokumentacija, paralelno pa se izvajajo tudi geološko geomehanske in druge raziskave ter pridobivajo zemljišča. Za 3. etapo je pridobljenih 31 % vseh potrebnih zemljišč, odkupljeni so vsi objekti. Za 4. etapo je odkupljenih 21,5 % vseh potrebnih zemljišč. Priprava projekta naj bi potekala še do maja 2024, ko se pričakuje pravnomočno gradbeno dovoljenje, od julija 2024 do septembra 2024 naj bi bila izpeljana druga faza razpisa za izbiro izvajalca, gradnja pa naj bi potekala od oktobra 2024 do decembra 2027.
2. odsek 3. razvojne osi jug v dolžini 30,5 km je razdeljen na tri pododseke. Pododsek A poteka od priključka Maline do priključka Metlika sever v dolžini 8 km, pododsek B od priključka Metlika sever do MMP Metlika v dolžini 2,5 km, in pododsek C od razcepa Gradnik do priključka Črnomelj jug v dolžini
20 km. Za ta odsek od Malin do Metlike, s krakom do Črnomlja, je bila v juliju 2022 zaključena Študija izvedljivosti projekta, s katero je definirana faznost in etapnost projekta glede na prometne prognoze. Pododsek A in B sta v fazi projektiranja. Pogodbi za projektiranje sta bili sklenjeni 19. 1. 2023. Na tem odseku je kot prioritetna predvidena gradnja etape Metlika od priključka Metlika sever do MMP Metlika, za katero se izdaja gradbenega dovoljenja predvideva v avgustu 2025. V septembru 2025 naj bi bila izvedena druga faza razpisa za izbiro izvajalca, gradnja te etape pa naj bi potekala od oktobra 2024 do decembra 2027. Gradnja pododseka C proti Črnomlju je predvidena po letu 2028.
Mnenje ministrstva in lokalnih skupnosti ob trasi 3. razvojne osi je, da so bili dosedanji znani roki tako priprave projekta kakor tudi gradnje, ki so bili posredovani s strani DARS, preoptimistični, da niso bili ustrezno proučeni in dani na podlagi nestrokovnih ocen. Kljub ostalim okoliščinam (presoja ustavnosti Uredbe, sprememba prostorske in gradbene zakonodaje, pandemija) je prvenstveno odgovornost za časovna odstopanja od ReNPRP30 na investitorju projekta, saj je faza priprave in faza izvedbe projekta izključno v njegovi pristojnosti. Po navedbah DARS so bili roki za pripravo sprememb in dopolnitev ReNPRP30 ocenjeni septembra 2020 na osnovi upoštevanja takratnega preseka stanja aktivnosti na projektu, kar je bila podlaga za spremembo ReNPRP30. V maju 2021, ko so se spremembe ReNPRP30 sprejemale, roki niso bili več aktualni.
Navedeni terminski plani posameznih aktivnosti priprave in izvedbe posameznih odsekov/sklopov so okvirni in so povzeti po informacijah, ki jih je DARS podal na sestanku dne 21. 2. 2023. Ministrstvo je na tem delovnem sestanku dne DARS ponovno opozorilo, da zamude pri izvedbi projekta niso dopustne in ga pozvalo k pripravi ukrepov za skrajšanje predstavljenih časovnic. Problematika zamud pri gradnji 3. razvojne osi je bila dne 9. 3. 2023 tudi obravnavana na Odboru za infrastrukturo, okolje in prostor Državnega zbora, ki je podprl napore ministrstva, da čim prej pride do realne časovnice izgradnje 3. razvojne osi, da ne bi prihajalo do dodatnih zamud, družbi DARS pa priporočil, da takoj pripravi realno časovnico in pri tem optimizira aktivnosti, ki bodo prispevale k skrajšanju rokov izgradnje 3. razvojne osi. Realna časovnica, ki bo osnova za nadaljnje spremljanje poteka projekta, bo s strani DARS pripravljena v aprilu 2023.
S spoštovanjem,
Mag. Alenka Bratušek, ministrica