Vlada naj pripravi seznam konkretnih investicij, ki predstavljajo največji multiplikator za gospodarsko rast in so zanje v predlogu državnega proračuna za leto 2020 namenjena sredstva.
Poslanska skupina SDS je na predsednika odbora za gospodarstvo in predsednika odbora za infrastrukturo, okolje in prostor naslovila zahtevo za sklic nujne skupne seje, na kateri bi obravnavali ustrezno infrastrukturo kot pogoj za gospodarski razvoj in nova delovna mesta.
V poslanski skupini SDS izpostavljamo, da je Vlada Republike Slovenije ob pripravi predlogov proračunov za 2020 in 2021 sprejela razrez proračunskih izdatkov, v okviru katerega se morajo prednostno načrtovati pravice porabe za izpolnitev vseh zakonskih obveznosti; obveznosti, ki zapadejo v plačilo v letu 2020 oziroma 2021; investicije, ki predstavljajo največji multiplikator za gospodarsko rast in projekte, ki so sofinancirani z EU sredstvi.
Vendar pa iz predlogov državnih proračunov za leti 2020 in 2021 ni videti, da bi se namenjalo pomembnejši delež sredstev za konkretne investicije, ki bi predstavljale multiplikator za gospodarsko rast. Nasprotno, iz predlogov državnih proračunov za leti 2020 in 2021 izhaja, da je teh investicij bistveno premalo, za tiste investicije, ki pa so predvidene, pa se večinoma namenja bistveno premalo sredstev, da bi se v doglednem času lahko realizirale. Vlada Republike Slovenije, ki jo vodi predsednik Marjan Šarec, s takimi predlogi proračunov pravzaprav zavira razvoj gospodarstva. Ukrepi oziroma neukrepi vlade Marjana Šarca se kažejo predvsem v povečevanju administrativnih obremenitev, povečevanju davčnih obremenitev, negospodarnem povečevanju stroškov za delovanje javnega sektorja in (ne)delovanju pravne države. Zaradi zaviranja razvoja gospodarstva s strani vlade tako Slovenija izgublja tudi prednosti, ki jih je do sedaj imela.
V poslanski skupini SDS izpostavljamo, da vlada podpira nekatere gospodarske projekte, kot na primer Magna Steyer, kjer učinki vzpostavitve in delovanja omenjenega podjetja niso takšni, kot ju je vlada napovedovala, na drugi strani pa so družbe, ki delajo dobro, potrebujejo pa za svoje poslovanje tudi ustrezne infrastrukturne pogoje, ki pa jim vlada ne prisluhne.
Poslanke in poslanci SDS izpostavljamo primer družbe Impol d.d. iz Slovenske Bistrice ( v nadaljevanju Impol). Po večletnih prizadevanjih družbe Impol ter občine Slovenska Bistrica za izgradnjo zahodne obvoznice in novega kablovoda, slednji bi naj potekal pod novo zgrajeno obvoznico in omogočil nadaljnji razvoj 5. največjega slovenskega izvoznika družbe Impol, je bil v aprilu 2018 podpisan sporazum o izgradnji kablovoda in izgradnji 2. etape zahodne obvoznice med Ministrstvom za infrastrukturo, družbo Impol in občino Slovenska Bistrica, na podlagi katerega bi moralo ministrstvo pričeti z izgradnjo zahodne obvoznice februarja letos.
Izgradnja prve etape obvoznice je podjetju Impol omogočila širitev industrijske cone za dodatnih 15.000 m2 zemljišča. Na njem so v pičlih treh mesecih že zgradili prvo od načrtovanih štirih industrijskih hal. Načrtujejo pa še mnoge druge naložbe.
Spisek investicij Impola do leta 2025 je dolg. Samo letos bodo investirali deset milijonov evrov v valjarništvo, pravkar končujejo enako težko investicijo v livarništvo, gradijo že profilarno, prihodnje leto bodo vložili 17 milijonov evrov v stiskalniški program. Te investicije bodo povečale proizvodnjo podjetja za 30 %. Posledica tega bo, da bo dnevno v Impol in iz njega skozi Slovensko Bistrico peljalo 80 tovornjakov – izgradnja obvoznice je v luči tega dejstva nujno potrebna. Povečanje proizvodnje bo seveda bistveno povečalo tudi prihodke družbe in ustvarilo številna nova delovna mesta – podjetje ima že zdaj 2.348 zaposlenih. A kljub sicer zavezujočemu dogovoru vlada vse do danes ni zagotovila finančnih sredstev za izgradnjo obvoznice, pristojnemu ministrstvu pa ni uspelo objaviti niti razpisa za izbor izvajalca, čeprav vemo, da se takšni razpisi velikokrat zavlečejo tudi za več mesecev.
Je pa družba Impol v tem času uspela pridobiti nove posle, za katere pa potrebuje dodatne zmogljivosti, in sicer nov kablovod za elektriko. Brez njega so novi posli in nadaljnji razvoj družbe ogroženi. V skladu z dogovorom bi družba Impol nov kablovod za elektriko, ki bi naj potekal pod zahodno obvoznico, tudi sama investirala, a se pri izgradnji le - te pri vladi že leta in leta nerazumno zapleta, in to kljub dejstvu, da poslušamo o naklonjenosti aktualne vlade razvoju slovenskega gospodarstva.
Če je v primeru Magne Steyr vlada uspela pripraviti celo poseben zakon za hitrejšo realizacijo projekta, ki naj bi enkrat v prihodnosti prispeval k razvoju slovenskega gospodarstva in posledično seveda tudi v državni proračun, pa po drugi strani ni mogoče razumeti, zakaj vlada že več let zavlačuje z izvedbo investicije, ki bi s sprostitvijo prometa skozi mestno jedro Bistričanom olajšala življenje in predvsem omogočila nadaljnjo uspešno poslovanje družbe Impol, ki navsezadnje že leta in leta z milijoni polni državni proračun.
Še posebej pa je neaktivnost vlade nerazumljiva, ker je leta 2015 sprejela Strategijo razvoja prometa v RS, leta 2016 pa še Resolucijo o nacionalnem programu razvoja prometa v RS za obdobje do leta 2030, pri čemer v obeh dokumentih izpostavlja predvsem to, da imajo konstantna in stabilna vlaganja v infrastrukturo pozitivne učinke na gospodarstvo in rast BDP-ja.
Res je, da je zaradi intenzivnih vlaganj v avtocestno omrežje v preteklosti močno zaostajalo posodabljanje drugih državnih cest in železniškega omrežja. To se je izrazito odražalo v vse slabši dostopnosti posameznih območij, ki ne ležijo ob avtocestnem križu. S tem so nedvomno povezane tudi slabše razvojne priložnosti takih območij. V območja, kjer je infrastruktura neurejena, investitorji namreč ne vlagajo. Gospodarske družbe zaradi svoje nekonkurenčnosti izgubljajo posle in s tem delovna mesta, prebivalci, zlasti mladi, se odseljujejo. Vprašanje prometne infrastrukture zato že dolgo časa ni več vprašanje, ki bi ga lahko ali bi ga smeli obravnavati ločeno od razvojnih izzivov posameznih slovenskih regij. Gospodarstvo na te težave opozarja že dolgo časa, aktualna vlada pa ravna, kot da se je to ne tiče. Tako tudi v predlogih proračunov za leti 2020 in 2021 Vlada Republike Slovenije zmanjšuje deleže sredstev za financiranje izgradnje nujno potrebne regionalne infrastrukture.
Predlagatelji sklica nujne seje Odbora za gospodarstvo in Odbora za infrastrukturo, okolje in prostor verjamemo, da je takšnih primerov, kot je primer podjetja Impol Slovenska Bistrica, v Sloveniji še precej. Eden od poglavitnih namenov zahteve za sklic nujne seje je zato tudi, da odpremo prostor za razpravo o pomenu ustrezne infrastrukture kot pogoja za gospodarski razvoj in nova delovna mesta. To se nam zdi še posebej pomembno v luči sprejemanja proračunov za naslednji dve leti, v katerih bodo določena sredstva za infrastrukturne projekte, ki jih vladajoča koalicija ocenjuje kot prioritetne oziroma kot investicije, ki predstavljajo največji multiplikator za gospodarsko rast.
Predlagatelji nujne seje glede na navedeno v zahtevi za sklic nujne seje pristojnih delovnih teles pričakujemo, da bo vlada spoštovala lastne zaveze in besede glede proračunskih dokumentov oziroma razreza proračunskih izdatkov.
V poslanski skupini SDS predlagamo, da poslanke in poslanci po končani razpravi sprejmejo naslednje sklepe:
1. Odbor za gospodarstvo in Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor pozivata Vlado Republike Slovenije, da v roku 15 dni od dneva sprejetja tega sklepa pripravi seznam investicij iz obdobja zadnjih 10 let (po posameznih letih, posameznih investicijah in glede na načrtovana ter nato dejansko namenjena sredstva), za katere so bila namenjena sredstva iz državnega proračuna in so predstavljala največji multiplikator za gospodarsko rast.
2. Odbor za gospodarstvo in Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor pozivata Vlado Republike Slovenije, da pripravi seznam konkretnih investicij, ki predstavljajo največji multiplikator za gospodarsko rast in so zanje v predlogu državnega proračuna za leto 2020 namenjena sredstva.
3. Odbor za gospodarstvo in Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor pozivata Vlado Republike Slovenije, da zagotovi v dopolnjenem predlogu državnega proračuna za leto 2020 10.000.000 evrov za projekt 2415-10-0093 OBVO Zahodna obvoznica Slovenska Bistrica.
Celotna zahteva za sklic skupne nujne seje se nahaja tukaj.