Po zadnjih podatkih Statističnega urada RS je delež prebivalcev s terciarno izobrazbo v Sloveniji v letu 2022 narasel, a delež tistih z osnovnošolsko izobrazbo ali manj upada le počasi. Zaskrbljujoče je, da se odstotek mladih med 25 in 29 letom z zgolj osnovnošolsko izobrazbo ali manj v zadnjih letih povečuje.
Poslanka Suzana Lep Šimenko je na ministra za vzgojo in izobraževanje dr. Vinka Logaja naslovila poslansko vprašanje v zvezi z izobrazbeno strukturo mladih med 25–29 letom.
Poslansko vprašanje objavljamo v nadaljevanju.
Spoštovani minister,
glede na zadnje podatke Statističnega urada Republike Slovenije, ki v okviru socioekonomskih značilnosti prebivalstva letno predstavi tudi podatke glede izobrazbene strukture prebivalcev Slovenije, je prebivalstvo na dan 1. 1. 2023 bolj izobraženo kot na dan 1. 1. 2022. Na začetku leta 2023 je imela Slovenija 465.400 prebivalcev z višjo ali visoko šolo. Delež prebivalcev s terciarno izobrazbo se je v 2022 povečal za 0,4 odstotne točke.
A kljub trditvi, da smo vse bolj izobraženi, je po mojem prepričanju premalo izpostavljeno dejstvo glede prebivalcev, ki imajo zgolj osnovnošolsko izobrazbo ali manj. Odstotek se glede na pretekla leta zmanjšuje počasi oziroma za kakšno desetinko odstotka na leto. Na dan 1. 1. 2023 je imelo osnovnošolsko izobrazbo ali manj 21,7 % prebivalcev, na dan 1. 1. 2022 pa 21,9 %.
V kolikor pa pogledamo starostno strukturo prebivalcev pa najbolj bode v oči podatek, da je delež prebivalcev, ki imajo dokončano zgolj osnovno šolo (ali še te ne), precej višji v starostni skupini 25-29 kot, denimo, v starostnih skupinah 30-34, 35-39 in 40-49. Še več, ta odstotek se, v kolikor pogledate podatke v zadnjih štirih poročilih Statističnega urada Republike Slovenije, torej za leta 2023, 2022, 2021 in 2020, zvišuje. To pomeni, da imamo vse več mladih med 25 in 29 letom, ki imajo zgolj osnovnošolsko izobrazbo ali manj.
Glede na navedeno me zanima:
1. Čemu pripisujete trend naraščanja mladih med 25–29 letom, ki imajo zgolj osnovnošolsko izobrazbo ali manj?
2. Katere so bistvene lastnosti mladih med 25–29 letom, ki imajo zgolj osnovnošolsko izobrazbo ali manj – denimo, spol, jezik, vera, kulturno ozadje?
3. Ali na ministrstvu načrtujete specifične ukrepe, da bi zaustavili in obrnili trend naraščanja mladih med 25–29 letom, ki imajo zgolj osnovnošolsko izobrazbo ali manj?