Na 29. redni seji Državnega zbora so poslanke in poslanci obravnavali predlog Zakona o sistemu jamstva za vloge. Stališče poslanske skupine SDS je predstavil Jure Ferjan.
Predstavitev stališča, ki ga je v imenu poslanske skupine SDS predstavil Jure Ferjan, objavljamo v nadaljevanju.
Cilj Predloga zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o sistemu jamstva za vloge je odprava pomanjkljivosti pri prenosu Direktive 2014/49/EU v domači pravni red, saj trenutna ureditev jamstva za vloge v RS ni povsem v skladu z zakonodajo EU.
Zakon o sistemu jamstva za vloge ureja vzpostavitev in delovanje sistema jamstva za vloge pri bankah in hranilnicah na območju Republike Slovenije, pristojnosti in naloge Banke Slovenije pri izvajanju nalog in pooblastil organa za jamstvo vlog ter nadzor nad izpolnjevanjem obveznosti v zvezi s sistemom jamstva za vloge. Na podlagi Zakona o sistemu jamstva za vloge je v državi vzpostavljen en sistem jamstva za vloge, katerega članice so vse banke in hranilnice s sedežem v Republiki Sloveniji, pod določenimi pogoji pa tudi banke tretjih držav, ki so v skladu z zakonom, ki ureja bančništvo, pridobile dovoljenje za ustanovitev podružnice v Sloveniji. Znesek kritja za vloge posameznega vlagatelja pri eni banki je 100.000 evrov, izjemoma je za nekatere vloge (na primer vloge, ki so posledica nakupa oziroma prodaje stanovanjske nepremičnine, izplačila iz naslova socialnega, zdravstvenega ali življenjskega zavarovanja ali izplačila invalidnine) izplačilo jamstva lahko tudi višje od navedenega zneska.
V okviru postopka preverjanja pravilnosti prenosa Direktive 2014/49/EU je Evropska komisija opozorila na pomanjkljivosti, ki jih je treba odpraviti, in sicer (pri prenosu):
- prvega odstavka 4. člena Direktive 2014/49/EU, ki ureja možnost združitve sistemov jamstva za vloge iz različnih držav članic Evropske unije ali ustanovitve čezmejnih sistemov jamstva za vloge;
- tretjega odstavka 14. člena Direktive 2014/49/EU, ki določa, da se ob prenosu dela dejavnosti banke v drugo državo članico Evropske unije, zaradi česar se za ta del zanjo uporablja drug sistem jamstva za vloge, prispevki te banke, plačani v 12 mesecih pred prenosom, z izjemo izrednih prispevkov, prenesejo v drug sistem jamstva za vloge sorazmerno višini prenesenih vlog;
- petega odstavka 16. člena Direktive 2014/49/EU, ki določa omejitve oglaševanja storitev bank v zvezi s članstvom v sistemu jamstva za vloge.
S predlogom zakona oz. novelo zakona, ki jo je pripravila Vlada RS se odpravijo navedene pomanjkljivosti pri prenosu Direktive 2014/49/EU. S predlogom zakona se dodatno omogoči, da Banka Slovenije, ki poleg sklada za jamstvo vlog upravlja tudi sklad za reševanje bank, ustanovljen z Zakonom o organu in skladu za reševanje bank, sredstva obeh skladov lahko skupaj aktivno upravlja. Pri tem se zagotavlja ločeno vodenje sredstev za vsakega od navedenih skladov na ravni ločenih knjigovodskih evidenc.
Predlog zakona sledi načelu zagotavljanja jasnosti in preglednosti pravne ureditve. Glede na navedeno bomo v PS SDS "Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o sistemu jamstva za vloge" soglasno podprli.