Na 67. izredni seji Državnega zbora so poslanke in poslanci obravnavali Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o urejanju trga dela. Stališče poslanske skupine SDS je predstavil Jožef Lenart.
Stališče objavljamo v celoti
Spremembe in dopolnitve ZUTD, so vložili Delavci migranti, ki se vozijo na delo v druge članice EU, s 5658 podpisi. Trenutno veljavna zakonodaja enači omenjene delavce migrante z zaposlenimi v RS, čeprav pri plačilu prispevkov za nadomestilo za primer brezposelnosti niso bili izenačeni, kar je v nasprotju s 13. tč. Preambule Uredbe (ES ) …-evropske skupnosti) št. 883/2002 EP in Sveta, z dne 29.4.2004 o koordinaciji sistemov socialne varnosti, ki obravnava zajamčeno enako obravnavanje oseb v različnih nacionalnih zakonodajah, ki se gibljejo na trgu dela EU, EGP in Švicarske konfederacije. Predlog sledi evropskemu pravnemu redu, podpira pa ga tudi Državni svet RS.
Kot torej navajajo delavci migranti v argumentiranju predloga za spremembe Zakona – le ti vplačujejo v drugi članici EU tudi višje prispevke za socialno varnost, ter za zavarovanje za primer brezposelnosti. Za delo v sosednjih državah so se naši državljani odločili iz različnih razlogov. Nekateri iz razloga, ker jim v Sloveniji ni uspelo najti primerne zaposlitve, ter drugi ker so pač želeli boljše oziroma bolj kvalitetno življenje za svojo družino. Okrog (25.000 jih je zaposlenih samo v AUT) – kjer pa se dogajajo tudi prekinitve pogodb o zaposlitvi. Ker seveda vsi upamo, da se bodo radi vračali v matično domovino Slovenijo, saj gre v večini za nosilce mladih družin, jih v Slovenski demokratski stranki podpiramo. Njihova poraba v Sloveniji tudi pozitivno učinkuje na državni proračun.
Ko ostanejo brez dela v drugi članici EU postanejo BPO, ter so v evidenci brezposelnih in aktivni iskalci zaposlitve v državi bivanja, torej v SLO. Tu prejmejo nadomestilo za brezposelnost po enakih kriterijih in pogojih delavcev, ki so bili zaposleni v Sloveniji, torej z limitom. Nadomestilo za B P je v RS navzgor omejeno z 892,50 evrov. Predlagatelji spremembo utemeljujejo s tem, da bi država članica EU kjer so bili zaposleni – državi Sloveniji njihove prejete prejemke iz naslova nadomestila za brezposelnost v celoti refundirala. Vsaka taka refundacija je sicer izvedena z zamikom.
S predlogom zakona se zasleduje cilj ugodnejšega in pravičnejšega sistema socialne varnosti za delavce migrante s tem da se:
- določi izjemo od maksimalne višine nadomestila za primer brezposelnosti za delavce migrante, ki bi jim v državi zadnje zaposlitve v skladu s plačanimi prispevki za primer brezposelnosti iz tega naslova pripadalo višje nadomestilo;
- izjema od maksimalne višine nadomestila za primer brezposelnosti, ki velja v R Sloveniji, bi bila upoštevana za prve 3 mesece izplačevanja nadomestila, za katere država zadnje zaposlitve delavca migranta, ki je članica EU- Republiki Sloveniji povrne celotne zneske nadomestil ter dajatev, ki jih je Republika Slovenija izplačala svojemu brezposelnemu državljanu - t.i. bivšemu delavcu migrantu;
- oziroma za obdobje prvih 5 mesecev prejemanja denarnega nadomestila, v kolikor je delavec migrant pred nastankom brezposelnosti v zadnjih 24 mesecih dopolnil najmanj 12 mesecev zavarovalne dobe v drugi državi članici EU, EGP ali Švicarski konfederaciji, in ima v skladu z ZUTD pravico do denarnega nadomestila za brezposelnost za 6 mesecev ali več. Bivšemu delavcu migrantu se torej za čas do največ 5 mesecev izplačuje denarno nadomestilo v višini, kot bi ga prejemal v drugi državi članici EU, EGP ali Švicarske konfederacije in to največ do višine 1.785 evrov.
Ker v Slovenski demokratski stranki podpiramo delovne ljudi, imamo pa socialni čut tudi za tiste ki ostanejo brez dela, bomo predlog zakona o spremembah in dopolnitvah ZUTD podprli.