Minister za zdravje in ministrica za digitalno preobrazbo sta veliko upov na izboljšanje stanja ter skrajšanja vrst stavila na digitalizacijo vseh storitev v javni upravi kot tudi v zdravstvu. Starejši državljani, ki ne znajo delati z računalnikom ali pametnim telefonom, tarnajo, da so postali s temi novostmi (digitalnimi prijavami), še bolj izključeni in diskriminirani.
Poslanec Jožef Lenart je na ministra za zdravje Danijela Bešiča Loredana in ministrico za digitalno preobrazbo dr. Emilijo Stojmenovo Duh naslovil pisno poslansko vprašanje v zvezi z digitalizacijo slovenskega zdravstvenega sistema.
Celotno poslansko vprašanje objavljamo v nadaljevanju.
Ob pogledu na stanje v zdravstvu se ne moremo otresti občutka, kot da nekdo namerno zateguje ročno zavoro. Ob vseh vaših obljubah iz začetka mandata za izboljšanje stanja se danes spopadamo z drastičnim pomanjkanjem medicinskih sester, povečanjem čakalnih vrst in vedno večjim nezadovoljstvom državljanov – pacientov, ki čakajo na sprejem pri zdravniku, ter tudi teh, ki so svojo storitev končno le dočakali.
Minister za zdravje in ministrica za digitalno preobrazbo sta veliko upov na izboljšanje stanja ter skrajšanja vrst stavila na digitalizacijo vseh storitev v javni upravi kot tudi v zdravstvu.
Glede na dopis bralca iz portala N1 iz konca leta 2022, da je kljub svoji digitalni pismenosti in uporabi IT potreboval 4 dni, da se je prijavil v portal ZD Ljubljana za naročanje, je jasno, da so se pojavile precejšne dileme, ali kaj napredujemo pri večji dostopnosti do primarne zdravstvene storitve.
Prav tako starejši državljani, ki ne znajo delati z računalnikom ali pametnim telefonom, tarnajo, da so postali s temi novostmi (digitalnimi prijavami), še bolj izključeni in diskriminirani. O tem piše tudi ZDUS v svojem pismu vladi.
Prav v namen večje digitalne vključenosti starejših je prejšnja vlada začela z računalniškim opismenjevanjem, ki pa ga je ministrica za digitalno preobrazbo Stojmenova Duh ukinila.
Portal N1 glede podatkov ZD Ljubljana iz decembra 2022 navaja: »A kljub temu je trenutno na portalu od skupno 131.730 pacientov registriranih le 37.872, kar predstavlja dobrih 28 odstotkov. Registriranih pacientov, ki so starejši od 60 let, je le 2.351.«
Prav tako je znan podatek, da ima le ena tretjina vseh pacientov digitalno potrdilo, s katerim je možna registracija v portal.
Spoštovani minister za zdravje g. Danijel Bešič Loredan, zanima me, kakšno je stanje na področju digitalnega naročanja preko portalov v ostalih zdravstvenih domovih v Sloveniji? Koliko državljanov to v praksi uporablja?
Ali je naročanje preko telefona še možno, ali se, kot trdijo uporabniki na telefon ponekod oglašajo telefonisti klicnih centrov, ki niso zdravstvene stroke?
Kaj menite o prehodu na popolnoma elektronsko naročanje? Ali ne boste s tem še bolj onemogočili dostopa starejšim osebam ter jih s tem prikrajšali za pravočasni pregled?
Kako to, da različni Zdravstveni domovi v Sloveniji uporabljajo različne programe – portale naročanja?
Spoštovana ministrica za digitalno preobrazbo Emilija Stojmenova Duh:
Starejši opozarjajo na problem izključenosti, ker ne pridejo do storitev, kjer je možna le računalniška prijava, zaradi neznanja uporabe IT, zaradi tega, ker nimajo računalnika ali pametnega telefona, ter zaradi tega, ker živijo na področju, kjer ni dostopa do interneta.
Kaj ste v letu dni mandata naredili za boljšo digitalno vključenost starejših ter za boljši dostop teh oseb do storitev?
Kaj ste storili v smeri opismenjevanja starejših od 60 let ter upokojencev za večjo računalniško pismenost?
Kako boste v prihodnosti poskrbeli za digitalizacijo storitev v zdravstvu ter drugih javnih ustanovah, da pri tem starejši (računalniško nepismeni) ne bodo diskriminirani v primeru z mlajšimi, ki so opolnomočeni na področju IT?