Delodajalci že dlje časa opozarjajo na težave z iskanjem ustreznih kadrov, a se stanje vztrajno slabša. Pogosto se soočajo s problemom pomanjkanja kandidatov za tehnične poklice, za katere so potrebna poklicno specifična znanja in za katere je težko na hitro usposobiti nov kader.
Poslanec Franc Breznik je na vlado naslovil pisno poslansko vprašanje v zvezi s celovito prenovo šolskega sistema, ki bo vključeval tudi vajeništvo.
Celotno poslansko vprašanje objavljamo v nadaljevanju.
Od leta 2017 je v veljavi Zakon o vajeništvu, ki pa v praksi nikoli ni zaživel. Že ob sprejemanju smo v Poslanski skupini SDS opozarjali na številne pripombe različnih deležnikov, ki se danes kažejo kot upravičene. Žal gre v tem primeru za še enega izmed preveč zbirokratiziranih in administrativno omejujočih zakonov, zaradi česar se mnogi obrtniki in podjetniki, ki se sicer soočajo s pomanjkanjem ustreznega kadra, ne odločajo za sodelovanje, šole pa prav tako nimajo interesa.
V začetku letošnjega leta se je sestala delovna skupina za pripravo Nacionalnega programa vzgoje in izobraževanje za obdobje 2023-2033. Na spletni strani Ministrstva za vzgojo in izobraževanje so zapisali, da oblikovanje delovne skupine sledi koalicijski zavezi o celoviti prenovi šolskega sistema, ki da je ena ključnih prioritet dela vlade dr. Roberta Goloba. Prav tako naj bi uresničevali napoved, ki izhaja iz vašega koalicijskega dogovora o strokovni razpravi o vsebinski nadgradnji izobraževanja v smeri družbenih in tehnoloških sprememb, ter zavezo, da bodo prenovo pripravljali strokovnjaki s področja vzgoje in izobraževanja.
Delodajalci že dlje časa opozarjajo na težave z iskanjem ustreznih kadrov, a se stanje vztrajno slabša. Pogosto imajo težave z iskanjem kadra za poklice, ki so slabše plačani, fizično zahtevni in za katere je značilen neugoden delovni urnik, prav tako pa se soočajo s problemom pomanjkanja kandidatov za tehnične poklice, za katere so potrebna poklicno specifična znanja in za katere je težko na hitro usposobiti nov kader.
Evropski državi, ki se zavedata pomena dobro delujočega sistema vajeništva, sta Avstrija in Nemčija. Močno vajeništvo je hrbtenica močnega gospodarstva, močnega podjetništva in močne obrti.
Zanima me:
1. Ali bo Vlada Republike Slovenije v celovito prenovo šolskega sistema vključila tudi prenovo vajeništva oziroma reformo srednješolskega dualnega izobraževanja?
2. Ali Vlada Republike Slovenije podpira idejo o prekvalifikaciji iskalcev zaposlitev, ki so prijavljeni na Zavodu za zaposlovanje, z namenom, da hitreje najdejo delo, gospodarstvu, podjetništvu in obrti pa se na tak način pomaga pri pridobivanju nujno potrebnega in ustrezno usposobljenega kadra?
3. Če da, katere ukrepe namerava sprejeti Vlada Republike Slovenije za lažjo in hitrejšo prekvalifikacijo iskalcev zaposlitev, ki so prijavljeni na Zavodu za zaposlovanje?