Na odboru za infrastrukturo ponovno o izgradnji drugega tira Divača–Koper

poslanska skupina

Referendum o drugem tiru potrebujemo zaradi neracionalnega trošenja davkoplačevalskega denarja, hitenja s projektom in možnosti finančnih mahinacij na podlagi zakona, ki ga je predlagala vlada Mira Cerarja.

Člani in članice Odbora za infrastrukturo, okolje in prostor bodo na današnji nujni seji na predlog poslanske skupine SDS obravnavali problematiko izgradnje drugega tira železniške proge Divača-Koper.

Na novinarski konferenci ob predstavitvi predloga priporočila je poslanec SDS Ljubo Žnidar dejal, da za gre za projekt, ki daje veliko možnost finančnih manipulacij in kot nenavadno izpostavil vzpostavitev posebne družbe za gradnjo drugega tira 2TDK, saj bi po njegovem mnenju investicijo izgradnje lahko vodila državni DRI ali Slovenske železnice. »Tudi kasneje sprejeti zakon, ki daje družbi 2TDK izjemno velika pooblastila in jo razbremeni kakršnekoli odgovornosti iz naslova izgradnje investicije, napeljuje k sklepu glede finančnih mahinacij. Koncesionar je v tem primeru zaščiten, nima nobene odgovornosti, ima pa dobro zagotovilo za dotok financ,« je povedal Žnidar.

 »Popolni unikum je, da investicijske vrednosti projekta ne določa gradbeno-tehnična dokumentacija, ampak je enostavno določena kar z zakonom,« je tudi opozoril poslanec SDS. Po njegovi oceni je glede na letno poplačilo investicije projekt  vreden od 1 milijarde 350 milijonov do 1 milijarde 800 milijonov, in sicer za en tir v enem tunelu. Pred kratkim pa je vlada celo prišla s predlogom za gradnjo dvotirnega drugega tira, pri čemer ne vemo, ali se bo tudi finančna konstrukcija s tem podvojila.

Poleg tega obstajajo tudi dvomi o ocenjeni vrednosti projekta na podlagi zakona. Spomnimo na izjavo predsednika vlade Mira Cerarja, da je cena izgradnje kilometra predvidena na 27 milijonov evrov za kilometer. Žnidar je ob tem ocenil, da je to sicer realna cena, vendar vlada v zakonu predvideva vrednost projekta čez milijardo evrov, kar pomeni, da bi cena izgradnje kilometra po sprejetem zakonu bila čez 50 milijonov evrov. Komu torej verjeti?

»Premier Cerar očitno nima dejansko postavljene strategije pri tej investiciji. Ves čas govorijo o nuji, da se ta investicija prične, da je to pomembno za koalicijo. Toda, če bi se premier in koalicija poglobila v finančno konstrukcijo projekta, jo realno izračunala, potem ne bi danes tako vztrajno in brez pomislekov zagovarjali to investicijo,« je še dodal Žnidar.

V poslanski skupini SDS opozarjamo, da ne želimo preprečiti izgradnje drugega tira, vendar pa ne želimo izgradnje enojnega tira za dvojno ceno. Tudi zato smo v preteklem letu predlagali dva zakona, v katerih smo drugi tir opredelili kot strateško investicijo, pri čemer smo predlagali tudi način financiranja za ta projekt. Če bi bila ta dva zakona lani sprejeta, bi vlada imela veliko lažje delo za financiranje drugega tira.

Poslanke in poslanci SDS še opozarjajo, da bodo v primeru, da bo vlada nadaljevala s pristopom, kot ga ima doslej, odprte široke možnosti za finančne mahinacije. To pa je nesprejemljivo, zato ne podpirajo tako velikega zapravljanja državnega denarja.

Po končani razpravi v poslanski skupini SDS predlagamo v sprejem naslednje priporočil:

1. Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor pričakuje, da Vlada Republike Slovenije v roku 15 dni od dneva sprejetja tega sklepa pisno natančno pojasni investicijsko vrednost projekta izgradnje drugega tira železniške proge Divača-Koper. Vlada naj pojasni tudi odstopanja v oceni vrednosti tega projekta med predsednikom vlade dr. Mirom Cerarjem, kot jo je navedel v odgovoru na ustno vprašanje, in med oceno, kot je navedena v  Zakonu o izgradnji, upravljanju in gospodarjenju z drugim tirom železniške proge Divača–Koper (ZIUGDT), ki ga je pripravila njegova vlada.

2. Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor pričakuje od Vlade Republike Slovenije, da v roku 30 dni od sprejetja tega sklepa pripravi pisno mnenje glede:

  • projekta izgradnje drugega tira železniške proge Divača-Koper, kot ga predlaga Strokovna skupina št. 4, prof. dr. Jože Duhovnik in ostali in
  • variante nove dvotirne železniške proge Divača-Koper.

3. Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor pričakuje od Vlade Republike Slovenije, da v roku 30 dni od sprejetja tega sklepa pripravi primerjavo finančne konstrukcije projekta izgradnje drugega tira železniške proge Divača-Koper, kot ga predlaga Vlada Republike Slovenije, s podobno zahtevnimi projekti, ki so se izvedli v drugih državah.

V preteklem tednu so glede gradnje drugega tira poslanci razpravljali tudi na Komisiji za nadzor javnih financ, in sprejeli tri sklepe. Komisija je ocenila, da je projekt  izgradnje drugega tira, kot je bil sprejet  vladnem zakonu, negospodaren in neracionalen ter da finančna konstrukcija ni zaprta in da predstavlja znatno tveganje za javne finance. Poleg tega pa je komisija vladi predlaga, da ponovno prouči vnaprejšnjo vključitev logističnih državnih podjetij v projekt izgradnje drugega tira.

Sorodne novice

 
PREDLAGAJ POSLANSKO VPRAŠANJE
Ste opazili problem, ki bi se mu vlada morala posvetiti?

Preverite, vprašajte, predlagajte.