Med poslanskimi vprašanji, ki so jih poslanci na 19. Redni seji DZ zastavljali ministrom, je tudi vprašanje Mojce Škrinjar ministrici za izobraževanje, znanost in šport dr. Simoni Kustec.
Vprašanje in odgovor objavljamo v celoti.
MOJCA ŠKRINJAR: Najprej čestitke maturantkam in maturantom za dosežke, učiteljstvu in njihovemu vodstvu ter ministrstvu za odlično izpeljano maturo.
Ministrico za izobraževanje, znanost in šport sprašujem, kako bo ministrstvo ukrepalo, da zaščiti dobro ime in ugled učiteljstva po tem, ko je to onečastil učitelj Gregor Markič s svojim skrajno nedostojnim vedenjem pred Prešernovim spomenikom na predpraznični dan ob robu državne proslave.
Učitelj je javni uslužbenec, ki ga veže kodeks javnih uslužbencev in je hkrati vzgojitelj. S svojim zgledom vzgaja, pa naj bo to v službenem ali prostem času, saj je dejansko javna osebnost. Učiteljica oziroma učitelj je vzornik svojim učencem in učenkam, dijakom in dijakinjam, študentom in študentkam. Poklic učitelja prinaša poleg zahtev strokovnosti in etičnosti tudi odgovornost.
Ali, ministrica, razmišljate o sistemskih ukrepih zoper podobne opisane pojave? Ali boste pozvali reprezentativne sindikate k pripravi specialnega etičnega kodeksa za vzgojitelje in učitelje? Sprašujem tudi, ali je ministrici znano, ali je šolska inšpekcija že kaj ukrepala glede nedostojnega ravnanja omenjenega učitelja? Prosim, če je to mogoče, nam po opravljenem inšpekcijskem pregledu posredujete poročilo o tem in tudi o tem, ali obstajajo drugi primeri žalitve učiteljskega poklica, ki jih je inšpekcija obravnavala.
DR. SIMONA KUSTEC: Glede na to, da smo časovno omejeni, mi dovolite, da grem kar neposredno pri odgovoru na ta konkretni primer, za katerega sprašujete. Razdelila ga bom na dva dela, na enega normativno-operativnega in pa na drugega, ki ste ga zelo dobro poimenovali kot primer zgleda neke etike in pa tovrstnega tipa odgovornosti in pa poklica, ki ga opravljajo učitelji in učiteljice.
Kar se tiče tega konkretnega primera, smo v zvezi z omenjenim dogodkom na Inšpektoratu Republike Slovenije za šolstvo in šport preko spletnega portala za podajo anonimnih prijav inšpekcijskim službam 27. 6. 2020 prejeli anonimno pobudo, v kateri je bilo navedeno, kaj se je s strani omenjenega učitelja dogajalo 24. 6. 2020 na Prešernovem trgu. Po preučitvi samega primera je v skladu z 2. členom Zakona o šolski inšpekciji Inšpektorat to pobudo tudi obravnaval in v skladu s svojimi pristojnostmi seznanil s samim dogodkom dve ravnateljici, ker vemo, da gre za zaposlenega, ki je polovično zaposlen v osnovni šoli in polovično v srednji šoli, skratka seznanil je obe ravnateljici o dogodku. Onidve sta se tudi zelo odgovorno in pa promptno odzvali. Posredovali sta zagotovilo, da se izvajajo vsi potrebni ukrepi za zaščito, v tem primeru tudi otrok, mladostnikov v odnosu do omenjenega posameznika. Sklicali sta pedagoške konference, svet staršev, tudi dijaške skupnosti. Odzivali so se v mejah svojih pristojnosti. Prav tako smo s strani Inšpektorata za šolstvo samo zadevo odstopili tudi v pristojno reševanje na policijo oziroma na Policijsko postajo Ljubljana-Center, to se je zgodilo 30. 6. 2020.
Zdaj pa če prehajam na drugi sklop, da tako, kot ste sami že izpostavili, obstaja kar nekaj različnih etik in kodeksov etičnega delovanja na področju šolstva, tudi sami smo jih kot država podpisali. Eden izmed pomembnejših etičnih kodeksov pa je kodeks izobraževanja, internacionale, ki je sprejet tudi s strani matičnega Sindikata za vzgojo in izobraževanje. Naj samo navedem, kateri so ti etični kodeksi, da boste videli, koliko jih imamo, pa se kljub temu dogajajo zadeve, o katerih se moramo zdaj pogovarjati. Torej, kodeks ravnanja javnih uslužbencev, etika javnih uslužbencev v državni organih in upravnih organih lokalnih skupnosti. Skratka, to so ti temeljni in potem še določeni, ki jih imajo kot dogovore sklenjene tudi znotraj samih šol.
Zakaj se to dogaja – zaradi tega pravzaprav, ker moramo ločiti, da v vsakem od nas posameznikov očitno obstaja več vrst odgovornosti, ki jih nosimo sami. Ena je odgovornost in zavezanost profesionalnemu delu in pravilom, ki so v tej povezavi, druga pa je odgovornost tega, kaj se spodobi, kaj je prav in kaj je narobe. In v tej luči, predvsem tega konkretnega primera, mislim, da je bil že sam odziv ostalih učiteljev in učiteljic na ta konkreten dogodek dovolj za to, da bo omenjeni posameznik ponovno samega sebe vprašal, kaj želi v svojem življenju početi. Veste, da so bili odzivi zelo, zelo obtožujoči, učitelji in učiteljice tega delovanja ne razumejo, ocenjujejo ga kot zelo, zelo napačnega in neprimernega za poklic in za poslanstvo, ki ga učitelji imajo. Učitelji so in ste po poslanstvu ljudje, ki 24 ur opravljate svoje delo.