Ali letošnji knjigi v projektu Rastem s knjigo sledita ciljem omogočanja osebnostnega razvoja učenca v skladu z njegovimi sposobnostmi in interesi, vključno z razvojem njegove pozitivne samopodobe ter razvijanja zavedanja kompleksnosti in soodvisnosti pojavov ter kritične moči presojanja?
Poslanka Anja Bah Žibert je na ministra za izobraževanje, znanost in šport Jerneja Pikala in ministra za kulturo mag. Zorana Pozniča naslovila pisno poslansko vprašanje v zvezi s projektom Rastem s knjigo SŠ 2019 in kriteriji za izbiro knjige za letošnje šolsko leto.
Celotno poslansko vprašanje objavljamo v nadaljevanju.
Spoštovana ministra,
Na spletni strani Javne agencije za knjigo (JAK) je v okviru nacionalnega projekta Rastem s knjigo v šolskem letu 2019/2020 − izvirno slovensko mladinsko leposlovno delo vsakemu sedmošolcu in dijaku prvega letnika objavljeno, da je bila za letošnje šolsko leto (2019/2020) za sedmošolce izbrana knjiga pisateljice Janje Vidmar »Elvis Štorc, genialni štor«, za dijake prvega letnika pa knjiga pisateljice Cvetke Sokolov »V napačni zgodbi«. Gre za projekt, ki ga od leta 2009 izvaja Javna agencija za knjigo RS (od leta 2006 do 2009 ga je izvajalo Ministrstvo za kulturo) v sodelovanju s splošnimi knjižnicami, slovenskimi osnovnimi in srednjimi šolami, osnovnimi šolami s prilagojenim programom, zavodi za vzgojo in izobraževanje otrok in mladostnikov s posebnimi potrebami ter osnovnimi in srednjimi šolami v zamejstvu.
Prejela sem nekaj zgražanj staršev otrok, ki so omenjeni knjigi prinesli na dom. Predvsem sem prejela zgražanje nad izborom in primernostjo knjige pisateljice »Elvis Škorc, genialni štor«. Sprašujejo se, ali je izbrana knjiga primerna in vzgojna za dvanajstletnike, ali gre za vsebino, ki je primerna za sedmošolce oziroma dvanajstletnike, ali gre za knjige, ki imajo vzgojno funkcijo in kako vplivajo na najstnike, ali so oziroma bodo najstniki, ki morajo prebrati omenjeni knjigi, sposobni sami oceniti, kaj je potrebno jemati z rezervo in, kaj predstavlja resno vsebino. V knjigi »Elvis Škorc, genialni štor« namreč Elvisove obnašanje in odločitve niso ovrednotene, nikjer ni razvidno, da kajenje ne pomaga pri hujšanju, da uspavalne tablete niso »hec« in da se pri trinajstih ni potrebno vznemirjati, ker »edini v razredu še nisi seksal« in ker »si gledal samo dva porniča«.
Starši, ki so me opozorili na to, menijo, da če bi bila omenjena knjiga na primer zgolj ena od množice knjig z nekaj neprimernimi prizori, bi bila situacija drugačna. Če pa se jo razmnoži množično, v primeru knjige »Elvisa Škorca, genialni štor« v 22.600 izvodih in v primeru knjige »V napačni zgodbi« v 19.700 izvodih, ter razdeli vsem sedmošolcem in dijakom prvih letnikov, pa se lahko upravičeno vprašamo, kakšne vrednote širimo mednje in kje je tukaj »nacionalni interes«.
V zvezi s tem Vaju sprašujem naslednje:
1. Kakšni so bili kriteriji za izbiro knjige pisateljice Janje Vidmar »Elvis Škorc, genialni štor« in pisateljice Cvetke Sokolov »V napačni zgodbi« v okviru nacionalnega projekta Rastem s knjigo SŠ 2019 za letošnje šolsko leto?
2. Ali sta po vajinem mnenju izbrani knjigi v okviru nacionalnega projekta Rastem s knjigo za osnovne in srednje šole primerni za sedmošolce in dijake prvih letnikov ter ali sledita ciljem omogočanja osebnostnega razvoja učenca v skladu z njegovimi sposobnostmi in interesi, vključno z razvojem njegove pozitivne samopodobe ter razvijanja zavedanja kompleksnosti in soodvisnosti pojavov ter kritične moči presojanja?