
Očitki opozicije, da so ukrepi neučinkoviti so neutemeljeni in zavajajoči.
Z epidemijo Covid 19 se je dejansko čez noč zaustavilo življenje in gospodarstvo v Republiki Sloveniji. S tem so se posledično znižali glavni prihodki proračuna: trošarina, DDV, dohodnina in davek od dobička pravnih oseb.
Prepričan sem, da se je Vlada Republike Slovenije s predsednikom Janezom Janšo odločno in učinkovito odzvala na Covid krizo. Dosedaj je Vlada Republike Slovenije sprejela že 8 (osem) paketov tako imenovanih »proti Corona ukrepov« (PKP).
Za razliko od prejšnjih kriz se tokrat ni reševalo finančnih institucij. Denar se je v tej krizi namenil ljudem. Vlada Republike Slovenije je zagotovila sredstva za najbolj ranljiva področja: zdravstvo, gospodarstvo in socialo.
V obdobju pandemije, ki traja že več kot eno leto, smo lahko spoznali, da virus Covid 19 ni grožnja samo zdravju, ampak tudi gospodarstvu, ekonomiji in delovnim mestom.
Pomembno je, da se je z ukrepi, ki so bili sprejeti, pomagalo ljudem in gospodarstvu ter na drugi strani zdravstvu, ki se po najboljših močeh bori, da se virus Covid 19 zaustavi.
Glavni cilji ukrepov, ki si jih je zastavila Vlada Republike Slovenije pri boju z virusom Covid – 19, so bili izpolnjeni. V Sloveniji imamo delujočo gospodarstvo, zaščitila so se delovna mesta in imamo stabilen zdravstveni sistem.
Vlada Republike Slovenije je do sedaj za ukrepe namenila že več kot 3.5 milijarde EUR sredstev.
S strani opozicije lahko poslušamo očitke, da so ukrepi neučinkoviti, škodljivi in celo, da se izvaja huliganizem nad javnimi financami.
Če se je kdaj izvajal huliganizem nad javnimi financami, je bilo to v obdobju, ko smo slovenski davkoplačevalci že dvakrat v 30 letni zgodovini Republike Slovenije iz proračuna reševali banke in privatne finančne institucije.
Da je Slovenija v boju proti Covid 19 uspešna in da so ukrepi, ki so bili sprejeti v osmih »Proti korona paketih«, učinkoviti, govorijo naslednja dejstva in številke:
- Če primerjamo gibanje bruto domačega proizvoda (BDP) med državami EU – 27, je Slovenija v primerjavi z drugimi državami uspešnejša. Padec BDP je v primerjavi z drugimi državami EU – 27 bistveno manjši.
- Stopnja zaposlenosti v Sloveniji je bistveno višja, kot je povprečje stopnje zaposlenosti v povprečju EU -27. Razmere na trgu zaposlenosti pa se v zadnjem obdobju še izboljšujejo, saj se število zaposlenih v proizvodnji iz meseca v mesec povečuje.
- Bonitetne hiše zvišujejo bonitetno oceno Slovenije in so ji pripisale stabilne obete in potrdile, da v teh zahtevnih časih za investitorje ostajamo zaupanja vredna država.
- Gospodarstvo ocenjuje, da so ukrepi ustrezni in da jih Vlada RS sprejema dovolj hitro.
- Tako Urad za makroekonomske analize in razvoj (Umar) kot Fiskalni svet ocenjujeta, da bi bil upad za gospodarstvo najmanj za tretjino višji, če Vlada RS ne bi sprejemala ukrepov.
Pritisk na javne finance je velik in primanjkljaj v proračunu se povečuje.
Vendar je pomembnejše, da Slovenija ohrani in zaščiti delovna mesta ter da imamo v danem trenutku delujoče gospodarstvo, kot da bi bil prvi cilj znižanje primanjkljaja proračuna.
Izziv za javne finance bo velik tudi v prihodnje. S podobnimi težavami se srečujejo tudi druge države Evropske unije. Samo za primerjavo: v proračunu Avstrije so se odhodki v primerjavi z načrtovanimi v letu 2021 povečali za 8 milijard EUR, primanjkljaj proračuna se je v primerjavi z načrtovanim primanjkljajem povečal za 1,7 % in v strukturi bruto domačega proizvoda znaša že 89,6 %. Slovenija je ob koncu leta 2020 imela v strukturi BDP primanjkljaj v višini 80,8 %.
Covid - 19 še ni premagan, pomoč gospodarstvu in najbolj ranljivim skupinam bo potrebna tudi v prihodnje. Pomembno je tudi, da se Slovenija že sedaj pripravi na okrevanje gospodarstva po končani epidemiji Covid 19.
Tudi na tem področju Vlada Republike Slovenije deluje učinkovito. Vlada je v tem tednu sprejela nacionalni načrt za okrevanje in odpornost, v katerem so reforme in reformni cilji ter nanje vezani ukrepi in naložbe za obdobje do leta 2026. Sprejela je tudi program stabilnosti. Slovenija je v načrtu opredelila razvojna področja s pripadajočimi reformami in naložbami, ki bodo prispevale k blaženju negativnih gospodarskih in socialnih učinkov epidemije covida-19 ter pripravile državo na izzive, ki jih predstavljata zeleni in digitalni prehod.
Za državljanke, državljane Republike Slovenije in gospodarstvo pa je pomembno tudi sporočilo Vlade Republike Slovenije oziroma ministra za finance, da se v letu 2021 davki ne bodo zviševali, ne bodo se uvedli novi davki in da je načrtovano, da se bodo nekateri davki tudi znižali.
S tem se bo zagotovilo konkurenčno okolje, ki je eden izmed ključnih predpogojev za hitro okrevanje gospodarstva.