Johan Backman

UDK: 343.352(497.4)

Johan Bickman®

The Jansa-Patria Case (or Chase): A Challenge for

Mediacriminology™
Primer Jansa-Patria (lov na ¢arovnice): izziv za kriminologijo medijev

1 INTRODUCTION

2 FINLAND AND TRANSPARENCY INTERNATIONAL
3 SCANDALS AROUND THE FINNISH PREMIER

4 THE BACKGROUND OF MOT

5 DISCUSSION

6 LITERATURE

Abstract: This article, written by the Finnish scholar Johan Bdckman, explains the
background of the Patria-Jansa scandal in autumn 2008 when a Finnish television
documentary claimed that the Slovenian Prime Minister Janez Jansa had taken millions of
euros in bribes from the Finnish military equipment company Patria. Bickman explains
the issue as being linked to the domestic policies of Finland, especially corruption and
other scandals around the Finnish Prime Minister Matti Vanhanen, escalating towards
the autumn of 2008. Similarly, the campaign, conducted by the Finnish peace activists
against the Finnish company Patria, promoted noisy scandals about crime investigation
against the Finnish company executives suspected of giving bribes. All this has been
detrimental to the Finnish self-image of the least corrupt country in the world. It was very
much fuelled by the Transparency International polls. By labelling the Slovenian Prime
Minister a bribe-taker, the TV documentary could move the attention from domestic
issues to a distant country. The traditional Finnish Russophobia was transformed into
anti-Slavism in the idea of presenting Jansa as a Slav dictator who decides about all the
issues in his country through bribes. The Patria-Jansa case is a typical example of
postmodern "infotainment”, i.e., an entertaining mixture of fact and fiction at the
expense of journalistic quality and truth.

Keywords: Finland, Slovenia, corruption, media

Povzetek: V razpravi avtor predstavilja ozadje afere Patria-Jansa predstavljene jeseni
2008 v dokumentarnem filmu Finske televizije, ki je obremenil predsednika vlade
Republike Slovenije Janeza Janso, da je prejel nekaj milijonov evrov podkupnine od
finskega proizvajalca vojaske opreme Patria. Sama zadeva se nanasa na razmere na
Finskem jeseni istega leta, predvsem v zvezi z korupcijo in drugimi aferami povezanim z

" Dr. Johan Bickman is Adjunct Professor in Sociology of Law at the University of Helsinki and
Adjunct Professor in Criminology at the University of Turku.

" This article is based on a lecture given at the University of Maribor, Slovenia, 17.12.2008. The
author wishes to thank the staff of the Law Faculty of the University of Maribor, especially Zlatan
DeZman, Liljana Selinsek, Borut Holcman, Rajko Knez, Vesna Rijavec, Andrej Ekart, and also Ales
Kocjan and Janez Stusek for interesting discussions and kind co-operation.



The Jansa-Patria-Case (or Chase): A Challenge for Mediacriminology

finskim predsednikom vlade Mattijem Vanhanenom. Finski mirovniki so predstavili afero
v zvezi z vodstvenimi delavci Patrie osumljenimi dajanja podkupnin. Vse to je bilo v
nasprotju s samopodobo Fincev, kot eno najmanj podkupljivih druzb. Z obtoZbo, da je
predsednik viade Republike Slovenije prejel podkupnino, je finska dokumentarna oddaja
prenesla teZiS¢e domacega dogajanja na oddaljeno drZavo. Tradicionalna finska
rusofobija je tako postala antislovanska s tem, ko je Jansa postala slovanski diktator, ki
odlo¢a o vsem v svoji drZavi. Primer Patria-Jansa je tipicen primer postmodernega nacina
mesanja dejstev z fikcijo na racun kvalitete novinarskega porocanja in resnice.

Kljucne besede: Finska, Slovenija, korupcija, mediji

1 Introduction

On 1 September 2008, the Finnish state-owned national broadcasting company YLE
showed a documentary, titled "The Truth about Patria". It is about bribery investigations
concerning the Finnish military equipment company Patria. The film was shown as part
of the investigative journalism documentary series, called MOT and edited by a special
team of top-rank journalists (the series is broadcast once a week). The main point of the
documentary was to claim that the Finnish state-owned military technology company
Patria was supposed to pay millions of euros to bribe the Slovenian Premier Janez Jansa.
This claim was presented as a fact in the documentary that included the following
sentence, written by the journalist Magnus Bergholm, and accepted by his superior,
Matti Virtanen, the producer of the programme (quotation from the official English
translation of the manuscript published by MOT on their website): "The Finnish state-
owned Patria bribed the Slovenian Prime Minister." On the day of the broadcast,
Bergholm also sent an e-mail to Jansa’s office with the following claim: "Based on the
documents from Patria, the programme reveals that bribes have been paid to Prime
Minister Jansa in connection with the Patria AMV deal. Also, his party has received
bribes from Patria through agents." The public relations office of the Premier replied
swiftly to this accusation (even before the programme was broadcast), denied the
accusations by Berglund and added: "The Government of the Republic of Slovenia has
neither directly nor indirectly participated in the selection process after the publication
of the international tender." Soon after the programme was broadcast in Finland, a
scandal broke out in Slovenia and Janez Jansa lost the elections held in the country about
two weeks after the programme.

Interestingly enough, the Finnish TV programme did not show any reliable evidence for
the serious accusations against the Slovenian Premier. However, the documentary
mentioned a document allegedly containing information about individuals who gave and
received commissions, but there was no clear indication that Jansa would have been one
of them, or that these commissions would have included something criminal. This
alleged document was not presented in the documentary due to the secrecy of
journalistic sources very well protected by the Finnish legislation, and it has never been
presented afterwards. The only clear fact was that the Finnish police were investigating
the Finnish executives of Patria for giving bribes in Egypt and Slovenia.

At the end of the TV programme, journalist Bergholm claimed that the letter J, allegedly



Johan Backman

found in a document and never presented in the programme, would point to Jansa
indicating that he received bribes from the Finnish company through middlemen.
Despite the fact that only one source (the document) was mentioned, journalist Magnus
Berglund, who made the programme, said that the claims had been checked from
several sources. But he did not indicate which these sources might be. Also, the claim
that Jansa’s party would have received bribes was not clarified at all.

It seems that the Finnish journalists have indeed received a document about commission
receivers and their middlemen, which is no proof of anything illegal. There was also no
indication why the letter J, which probably was written in the document, would stand for
Jansa himself. In practice, all this means that the documentary was not able to produce
any evidence for the extremely serious claims they made regarding the Slovenian
Premier who at that time was a democratically elected political leader of another
European Union member state.

In the MOT documentary, there is actually only one main source for the claim that Jan3a
took bribes. This source was a person called Milan Svajger, Director of the company
called Sistemska tehnika, the same company which lost the tender in competition with
the Finnish Patria Company. In other words, after losing the tender, Svajger claimed that
the winner would have bribed the tender organiser. According to the press release
issued by the Sistemska Tehnika Company in August 2008 (about a week prior to the
MOT documentary), Svajger blamed officials for grievances in selecting the supplier in
the tender because, in his opinion, his offer was much better’. In an interview with the
Finnish journalist that was presented in the MOT documentary, Svajger claimed that the
decision on the tender was made (direct quote) "in the inner circle of the Prime
Minister". When the journalist asked Svajger how he knew that, he replied: "He [Jan3a]
was defence minister in 1991." Therefore, the idea that Janez Jansa, the Prime Minister
of the Republic of Slovenia, was supposed to have made a decision on the tender
through bribes came from none other than Svajger who was nevertheless unable to
verify his claim. It was, in other words, an unfounded bitter opinion of a competitor who
lost the tender. The fact that Svajger was blaming the Premier would therefore reflect
his bitterness also towards Slovenia whose officials did not choose the tender of a
Slovenian company, but of another company from a distant country called Finland.

Immediate Internet commentaries, published on the website right after the broadcast of
the MOT documentary, reflect well the public reaction in Finland. The first commentary,
posted to the site, was written in Finnish in a relatively weak language, probably by a
younger person, full of amazement:

"What does the programme "The Truth about Patria" has to do with the truth?"

"Which part of the programme has revealed anything that would be true? Is the
truth such a thing where the journalist presents his own view and tries to confirm it,
but does not provide any confirmation for his views anywhere? Is this the truth? The
only thing in the programme that sounded true, at least in some way, was wondering

! Sistemska tehnika, d.o0.0., Novica, "Sistemska tehnika predstavila argumente o nepravilnosti izbora
dobavitelja oklepnih vozil 8x8", see: http://www.st-ravne.si/aktualno/novica.aspx?rev=209.



The Jansa-Patria-Case (or Chase): A Challenge for Mediacriminology

about the fact why the Patria Company won the tender, but the Slovenian company
did not... If totally innocent people (people are innocent until they are found guilty in
a court of law) are branded as criminals with their photos on the YLE channel, can we
still trust in this country? This programme made me totally puzzled. YLE cannot send
this out as a truth. | am totally dumb. Is this independent journalism in a country
called Finland?"?

The second commentary gave an interesting notion of the fact that the first claim of the
documentary ("A Finnish state-owned company is suspected of bribing the leaders of the
Slovenian state") was transformed into a factual statement "Patria bribed the Slovenian
Premier" in the MOT and YLE news. "A seeming suspicion has quickly turned into a fact",
the commentator argued. Another Finnish commentator immediately protested
(translated from Finnish):

""Bribes" of Patria"

"This programme is an excellent example of dirty journalism without a single
provable fact. The state company Yleisradio violates several laws and ethical rules of
journalism by presenting entirely unfounded claims about the things that are being
investigated by the police. If this programme leads to the regime change in Slovenia,
we will see an interesting international court process where [journalist Magnus]
Berglund, [the producer, journalist Matti] Virtanen, [TV1 channel director Riitta]
Pihlajamédki and [general director of YLE Mikael] Jungner will face millions in claims.
Good luck to you!"3

One immediate commentary offered an interesting notion of the political context in
which the documentary was presented:
"— Let us imagine that instead of Slovenia there was Russia, and that the MOT
journalist found the letter P presumably standing for Putin in some paper. Would he
dare to blame Russia’s Premier for receiving bribes?"*

These spontaneous Internet commentaries gave some hints on what the Jansa case was
all about. Why did YLE publish unfounded claims? Why did YLE not uncover its sources
allegedly showing that Jansa would have taken bribes? If YLE had such documents, the
situation could easily be clarified also for the police after presenting the documents. But
it did not. Why? Maybe because there are no documents indicating that Jansa was
bribed. There is actually no evidence of Jansa’s participation in this event whatsoever.

However, the odd activities of the Finnish Television did not end here. About two weeks
after the MOT documentary, the Fourth TV Channel of Finland ("Nelonen") sent another
journalist to Slovenia. Her name is Maria Veitola. She is the leader of the talk show called
"Maria!" in which she plays a humorous role as a "gonzo-bimbo", making jokes about her
interviewees. Veitola wanted to interview Janez Jansa personally. The point was to
clarify the false accusations, but the main aim was actually to humiliate Jansa again.

* The blog for MOT programme, see: http://blogit.yle.fi/node/2267.
3 .

Ibidem.
* Ibidem.



Johan Backman

Veitola tried to "bribe" Jansa during the interview by giving him presents from Finland.
Her main idea was to give Jansa an empty Finnish wallet made from reindeer skin. But,
after all, she did not have the courage to do that. Veitola was also "bribing" Slovenian
people in the streets of Ljubljana by giving them Finnish chocolate, and she interviewed
the Minister of Interior Dragutin Mate and State Prosecutor General Barbara Brezigar.
Then she gave them "bribes".” All was supposed to be a good joke for the Finnish
audience after the brutal attack made by the MOT documentary. The interview with
humiliated Jansa was shown with the studio audience laughter in the background on the
Finnish TV later on. This was a very odd example of the Reality TV show which also
showed the MOT documentary in an interesting light.

After denying the claims, the Premier Janez Jansa requested that YLE should present the
evidence. However, YLE did not do that. On the other hand, the Finnish court could not
order Patria to reveal the evidence due to the Law on Protection of Journalist Sources.
Jansa could not require the police to investigate the false claims as slander because the
bribery case investigation was not finished. Therefore, Jansa could refer his request to
the Finnish police only after processing the Patria bribery case through courts. This
would probably take several years.

Journalist Magnus Berglund sent an e-mail to Jansa’s office to indicate that the claim
that Jansa was bribed was based "on the documents coming from the Patria Company".
However, after the documentary had been broadcast, Patria published a press release
stating the following: "Patria is not aware of any facts that would indicate that the
accusations against certain individuals made by the Finnish TV programme MOT would
be founded."® Therefore, Patria probably does not have any documents leading to Jansa.
So, where are the documents, or where is the document?

On the contrary, the legal steps (or attempts) made by Jansa were met with the claims
that he was trying to diminish freedom of speech or to intervene in the YLE journalist
policy. An organisation called The International Press Institute (IPl) said it was concerned
by the Slovenian Government’s use of diplomatic pressure in response to corruption
allegations made by MOT after Slovenia sent diplomatic notes to Finland (Finland
answered them by underlining "media’s independence and freedom of political
intervention"). The IPI director David Dadge made a comment: "While we make no
comment on the content of the original YLE broadcast, we strongly criticise what
appears to be an attempt made by the Slovenian Foreign Ministry to coerce the Finnish
Government into interfering with or discrediting its domestic media in defiance of the
principle of editorial independence."7

In such a case, the Premier Janez Jansa seemed to have not many alternatives: as a
premier he was immediately accused of attacking press freedom when trying to defend

Marial-programme, see: http://www.nelonen.fi/maria-videot/videot.asp?videold=742&cat=0&-
page=3.
® "MOT programme 1 September 2008". A press release by Patria, published 4.9.2008, see:
www.patria.fi.
7 IPI Public Statements, "IPI Concerned at Slovenian Government’s Use of Diplomatic Pressure in
Response to Finnish Media’s Handling of Patria Bribery Affair", 11 September 2008, Press Release,
see: http://www.freemedia.at/cms/ipi/.



The Jansa-Patria-Case (or Chase): A Challenge for Mediacriminology

his honour and deny false claims. In principle, in such a situation, Jansa could have easily

been blamed for disrupting the crime investigation against Patria. Actually, Jansa had

only a few alternatives of action:

1. According to the Finnish legislation, Jansa himself could file a "false crime claim",
i.e., a lawsuit against the programme makers for spreading the claims about him
thereby committing a crime; in this case, he could immediately take the issue to the
Finnish court;

2. Jansa could make a report of the offence (libel) to the police that should investigate
the crime; however, the investigation could take months or even years, the
prosecution process could also take months, and the court process could take
years; in addition, it is problematic whether the police would investigate the issue,
while the Patria investigation is unfinished;

3. Jan3a could write a letter to the Office of the Prosecutor General in Finland and ask
for the investigation of the issue; the Office could then order the police to
investigate the issue, for example, whether the Finnish police had a leak of some
secret materials from the false claims investigation; in this case the issue would be
taken seriously and the case would be investigated in a reasonable time; however,
the court process would take long.

4. Jansa could address the prosecutor in Slovenia and ask for investigation in Slovenia
and then even for the extradition of Berglund and Virtanen from Finland to Slovenia
to face charges in Ljubljana; the Finnish journalists could face a prison sentence in a
Slovenian prison, in addition to paying millions of euros in compensation.

Matti Virtanen, the MOT producer, said to the author of this paper in a telephone
interview that Jansa did not have any chances of a legal process in Finland. However, if
an investigation is started, Virtanen said, the material will become public and "everybody
understands that our story has strict proof". However, Virtanen refused to describe their
materials in any way because their "source" asked for confidentiality. Interestingly
enough, here Virtanen talked about one "source" and not, as mentioned earlier, about
various sources in different countries. Virtanen maintains the accusation that a total of
21 million euros in bribes have been paid to several individuals, includingJanéa.8

At the Slovenian journalist conference held recently, Matti Virtanen made a presentation
about the development of the Finnish journalism after the Second World War. Virtanen
said the Finnish media had transformed from the "weapons of political parties" into
"independent media". YLE was not ruled by any party and the image of Finnish
journalists became "professionalised". The journalistic world of Slovenia, according to
Virtanen, is very similar to that of Finland in the 1970s — journalists were also divided
into different "camps" according to their political views. Virtanen thinks that Jansa
strictly divides people into western-minded and labels all the opposing ones as ex-
communists.’

In any case, the fact that the criminal investigation regarding Patria is unfinished would
affect the possible process launched by Jansa. He would again face accusations of

8 Telephone interview with Matti Virtanen by the author, 12.12.2008.
? Ibidem.



Johan Backman

limiting freedom of speech or he would face even new unfounded claims about bribery.
He could also be blamed for disturbing the criminal investigation process by the Finnish
police.

However, the main problem is that the Finnish legislation, protecting journalist sources,
indicates that a journalist could be ordered to reveal his/her sources only in the case of
serious crimes. The slander against Jansa is certainly not one of them. The situation is
the same also in relation to a possible information leak from the Finnish police, which is
not a crime serious enough to break the protection of journalist sources. Therefore, the
MOT journalists will probably not reveal their sources about the mysterious letter J, at
least not in a Finnish court. The situation would, of course, be different if Jansa took the
issue to the court in Slovenia, which he should do, but which might be internationally
rather noisy and also time-consuming.

Therefore, the issue seems to be rather problematic from the viewpoint of Jansa despite
the fact that the allegations were unreliable, i.e., without presenting any evidence, and
also despite the fact that the majority of people in both countries, Finland and Slovenia,
do not necessarily believe that Jansa took bribes. Also, the problem of defining the
actual harm caused to Jansa for the claims is problematic: how could he prove that he
lost the elections because of the MOT programme? And what other harm did the
programme cause?'°

My intention is to ascertain why the Finnish YLE presented these unfounded allegations,
and why YLE still maintains its position by claiming that Jansa received bribes. My
material consists of newspaper articles and Internet sources. | am also trying to analyse
the situation from the viewpoint of postmodern mediacriminology.

2 Finland and Transparency International

One of the main issues in the background of the Jansa case is probably the high ranking
of Finland in the so-called Corruption Perceptions Index (CPI) of Transparency
International (TI). Each year Finland reaches very high figures, i.e., a low corruption level
in the country, whereas most other countries in the world are defined as more corrupt
than Finland. During 2000-2007, Finland was holding a leading position among the
countries of the world, thus being, according to TI, the least corrupt country on the
planet. Finland has held the top position in the Tl Ranking List over the last eight years.
This was sensationally released by the Finnish media, thus giving space to a certain myth
that Finns are the most honest people in the world, whereas other countries, especially
Russia, are depicted as much more corrupt than Finland. The point is that the CPl is a

9 Only in the case of the most serious allegations, a person might receive tens of thousands of
euros maximum (for example, a Finnish priest Juha Molari, who was falsely sentenced of procuring
his Russian wife and her friend, received 40,000 euros; a diplomat Alpo Rusi, who was under
investigation on false espionage charges, received 50,000 euros. However, these were not libel
cases, but compensations paid by the state of Finland). Jansa could actually also apply for
compensation from the State Treasury of Finland.



The Jansa-Patria-Case (or Chase): A Challenge for Mediacriminology

scientific proof of that.™

According to the CPI, Slovenia has always been more corrupt than Finland. During 1999—
2008 (Slovenia was not listed before that), Finland’s CPl was between 9.0-10.0 and
Slovenia’s CPl was much less, i.e., 5.2—6.7. This means that there must be much more
corruption in Slovenia than in Finland (although in bribery cases, no convictions have
been pronounced in Slovenia, whereas Finnish courts have pronounced several
convictions). However, it is not clearly understood what kind of corruption the CPI
measures, how and Why.12

Table: Transparency International *® Corruption Perceptions Index of Finland and
Slovenia in 1999-2008.

Finland Slovenia
1999 9.8 6.0
2000 10.0 5.5
2001 9.9 5.2
2002 9.7 6.0
2003 9.7 5.9
2004 9.7 6.0
2005 9.6 6.1
2006 9.6 6.4
2007 9.4 6.6
2008 9.0 6.7

The fact that countries are being ranked according to their corruption level is, of course,
scientifically and ethically questionable. Firstly, it is dubious to construct such a strict
hierarchy of nations because it promotes ethnic stereotyping about some nationalities
and people that are more corrupt than others. Secondly, corruption (instead of bribery)
as a research object is unclear and not suitable for scientific analysis. Corruption could
actually mean almost anything. It could be a synonym for something bad in general.
Thirdly, the method used in constructing the hierarchy of nations is not clear. The CPl is
usually a synthesis of several question polls. The result of any poll can actually be biased
and it might reflect general values and prejudices of the interviewees. Therefore,
western democracies are often considered as the least corrupt (such as the United
States and the Nordic countries) and some undeveloped countries are regarded as the
most corrupt. The former Eastern European countries are somewhere in the middle. The

" Transparency International, Policy and Research, Surveys and Indices, Tl Corruption Perceptions
Index, see: http://www.transparency.org/policy_research/surveys_indices/cpi.

12 Ibidem.

3 Ibidem.



Johan Backman

problem is that nobody actually understands what the CPI index measures and for what
purpose.

The claim that Finns are "better" has been very much enhanced by the transparency
ranking. This has also something to do with the traditional ethnic prejudice in Finland
from 1920s to 1940s. In 1941, Finland together with Hitler attacked the Soviet Union and
participated in the war of destruction against Slavs. Finland also had racial concentration
camps for Russian and Jewish civilians, POWs and refugees, and participated in their
extermination. With the aid of Germany, Finland sought to establish a "Greater Finland"
that would cover an area consisting of Finland, Karelia, Estonia, Northern Sweden and
Leningrad, and thereby carrying out ethnic cleansing in this area. Together with Germans
and Estonians, Finns believed they belonged to the Aryan race. This fact was very much
enhanced by the mythology about the Nordic master race by the Estonian-born Nazi
ideologist Alfred Rosenberg. The issue of Finnish Russophobia as a racist political
ideology and the problem of Finnish anti-Semitism have been dealt with in several
academic works by Finnish authors.

The fact that Finland is the least corrupt country in the world is taken very seriously by
the media, politicians and public administration in Finland. It is understood as a
challenge for keeping this international reputation. It might have something to do with
the ideas about Finland’s good investment climate. However, this has direct and serious,
partially uncontrolled consequences for the criminal policy and journalistic culture in
Finland. Most bribery cases are dealt with very harshly by the police and courts, and the
media follow them in a similar manner. The fact that Finland is the least corrupt country
certainly could not stand a single bribery case. Bribery cases are thus dealt with as
exceptions that amplify the rule. MOT has an important function in this odd policy that
often leads to court cases of even to changes in legislation.

3 Scandals around the Finnish Premier

One issue which certainly had an influence on the Patria-Jansa-MOT case is related with
the first grave corruption scandal in Finland in May 2008. It was launched in another YLE
documentary programme, titled "Finnish Corruption,"” by the famous critical left-wing
journalist Arvo Tuominen (who is not a member of the MOT group). Although, according
to the Tl ranking, Finland was the least corrupt country in the world, Tuominen suddenly
revealed that corruption was very common practice of Finnish politics, economy and
officialdom. By proving this with several examples of corrupt practices in Finland,
Tuominen was able to show that most Finnish MPs were bribed by various companies in
terms of "electoral campaign funding" which later made them follow the interests of
their bribers. One can buy an MP in Finland, Tuominen said and added that "Finnish
corruption is so transparent that it is present everywhere like oxygen".14 This
independent film had been broadcast by YLE about three months before the Jansa
accusations were made in the MOT documentary.

4 Arvo Tuominen, Suomalainen korruptio, YLE TV1, 11.5.2008, see: http://ohjelmat.yle.fi/-

ykkosdokumentti/suomalainen_korruptio.



The Jansa-Patria-Case (or Chase): A Challenge for Mediacriminology

This was by no means a surprise at least to the high-ranking Finnish politicians. An
organisation called Greco (Group of States against Corruption), operating within the
structure of Council of Europe, has criticised the control of electoral funding in Finland
since December 2007. Greco asked for reform in the Finnish legislation and criminal
policy on bribery. The Finnish Ministry of Justice launched a debriefing on the issue for
Greco until June 2009.™

However, the radical views of journalist Arvo Tuominen were not the actual scandal.
Right after broadcasting the documentary "The Finnish Corruption" and mainly due to
the documentary, a Finnish MP revealed that he had violated the law by not revealing
the sources of his electoral funding. Very soon, journalists found out that actually most
MPs who had received election funding violated the law by neglecting reporting. The
media soon revealed that a limited group of Finnish businessmen or "oligarchs" had
channelled their financing through a mysterious right-wing association called "Finland’s
Developing Province". They paid money to the right-wing party members, especially to
Prime Minister Matti Vanhanen’s Centre Party candidates, and, of course, to Vanhanen
himself. Vanhanen soon admitted that this association was actually created upon his
initiative. The press was able to reveal even the unquestionable fact that a famous
Finnish businessman Toivo Sukari had paid money to Vanhanen during his election
campaign. After Vanhanen had been elected, he tried to show a green light to Sukari’s
questionable business plans. In addition, several MPs and ministers from Vanhanen’s
party were uncovered seeking an honorary title for one of their "oligarchs" called Kyosti
Kakkonen (after the scam was revealed, they withdrew their proposal to give him an
honorary title). Evidence was produced and presented in the press that the oligarchs
paid "electoral funding" to Vanhanen’s bank account. The Finnish Premier Vanhanen
himself was soon in the turmoil of a corruption scandal.

After Arvo Tuominen’s documentary and evidence had been presented against
Vanhanen in the Finnish press, Finland no longer had the perfect reputation of the least
corrupt country in the world, at least in the eyes of Finns themselves (the scam has not
vet become internationally known). However, no police investigation was launched
because the problem touched the whole political system (it might be impossible to
investigate all or most MPs at the same time).

However, this was not the only scandal around the Finnish Premier Vanhanen. He who
was known as a very decent and modest man, perfectly fitting into the position of the
Prime Minister, was also in the middle of some sort of sex scandal. The media revealed
that Vanhanen had looked for a sex company through the Internet and found there a
woman called Susan with whom he had sex at his home in a bubble bath. The source of
this information was Susan herself who, after Vanhanen had turned her down, decided
to publish her memoirs of the affair titled "The Bride of a Premier" (2007)16. Everybody
soon knew that Vanhanen had lied to the Finnish media by saying that they met in lkea
furniture store. One of the most interesting revelations of the book was that the Finnish

5 YLE News, see: http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2007/12/puoluerahoituksen_valvonnalle-
_moitteita_260000.html.
16 Kuronen Susan, Paaministerin morsian, Etukeno, Helsinki, 2007.

10



Johan Backman

Premier liked potatoes baked in the oven and a pizza without cheese. Susan also
published several text messages sent by Vanhanen to her. Many of them have a strong
sexual content. In a text message, the Premier called himself "president of Europe".

At the peak of the scandal, the Finnish Premier decided to launch criminal proceedings
against his former mistress, Susan Kuronen, by accusing her of delivering information in
her memoir that insults him in private life. In February 2008, the case was handled in the
court in Helsinki, but Vanhanen lost the case, even though Susan Kuronen and her
publisher were prosecuted by a public prosecutor. This caused even more damage to
Vanhanen’s reputation. Therefore, Vanhanen was quite a bitter politician in spring 2008.

However, this was not the only sex scandal of the Premier that ended up in the
courtroom. In 2007, Vanhanen dated an MP called Merikukka Forsius. At the same time,
he allegedly dated Kuronen. In late spring 2007, a paparazzi photographed women
playing tennis at the Premier’s residence. There was also Forsius who called the police
and accused the paparazzi of illegal observation. In summer 2007, Vanhanen and Forsius
together with a third woman, covered in blood, visited a health centre late night. A
confrontation with a bystander, who commented on Vanhanen’s relations with women,
caused Forsius to throw toilet paper into the bystander. This incident was covered
extensively by the Finnish media. The 2008 spring proved to be very stressful for
Vanhanen because the case against the paparazzi in his courtyard was handled in court.
Meanwhile, being a single mother, Forsius bore a child. There was no clear indication
who the father was. In this context, it was not surprising that the secret election
financing association called "Finland’s Developing Province", founded on the initiative of
Vanhanen and being connected with the corruption scandal of the Finnish politics, was,
according to the Finnish press, also funding MP Merikukka Forsius with a considerable
sum of money for the "electoral funding" purposes.

During 2007-2008, the Finnish Premier Matti Vanhanen was in the middle of various
political scandals, including relations with two women, involving various incidents,
handled in several court processes and covered intensively by the Finnish press. The
negative publicity escalated towards autumn 2008. In May 2008, Vanhanen was accused
of receiving election funding on an unclear basis that was very much similar to
corruption. Thus, he became probably the most controversial political figure in the
Finnish political life.

Meanwhile, the Finnish military equipment company Patria was also in the middle of
turmoil. Several of its Finnish executives were arrested or imprisoned on the grounds of
suspicion of giving bribes in various countries. In 2008, the Finnish peace activists
launched a protest campaign against Patria, claiming that Patria delivered ammunition to
the U.S. Army in Iraq and Afghanistan and was thus co-operating with suspicious
international weaponry companies. In June 2008, about a dozen of demonstrators were
able to block the entrance to the Patria headquarters in Tampere to protest against
Patria’s participation in the international arms trade and to pay attention to bribery
allegations.

Three months after the Finnish Premier Vanhanen and Patria had been at the centre of

11



The Jansa-Patria-Case (or Chase): A Challenge for Mediacriminology

serious corruption scandals, YLE blamed the Slovenian Premier for receiving huge bribes
from a Finnish company. There are two possible explanations: YLE wanted to protect
Finland’s international reputation and also the stability of the Finnish political system by
washing Vanhanen and Patria from very serious and uncomfortable allegations through
blaming another country’s Premier for serious crimes. This made Vanhanen and Patria’s
position much better and easier at the national and international levels. Blaming Jansa
was a good way to deflect the Finnish public’s attention from Patria and Vanhanen.

4 The Background of MOT

MOT, a Finnish acronym standing for "what is proved" (Lat. quod erat demonstrandum),
is a rather well-known television documentary series that has been broadcast on TV1 of
the Finnish National Broadcasting Company YLE for more than a decade. Each year YLE
broadcasts dozens of MOT documentaries. The aim of the series is probably to increase
the quality of journalism by establishing a special unit of investigative journalists in YLE.
The MOT group usually consists of approximately ten ambitious journalists. MOT is
broadcast once a week during the best watching time at 8 p.m. right before the evening
news broadcast at 8.30 p.m. This is a beneficial time to gain many viewers: according to
poll by Finnpanel, the broadcast of "The Truth about Patria" on 1 September 2008 was
the 14th popular television broadcast with 497,000 viewers"’ during that month.

MOT usually selects serious topics on crime, economy and politics, very often in relation
to high figures. The programme has a tendency to seek scandals. However, the problem
is that producing a 30-minute investigative journalism programme dealing with serious
topics demands more than the resources can give. The journalists do not have enough
time to dig up and analyse everything about complex cases, which even the police and
courts would investigate for months or even years. This makes the results rather
superficial.

The reputation of the programme is not very good in Finland, especially among
journalists, although the documentary is featured as quality journalism on sensational
topics, often revealing misdeeds of high officials, governmental figures or business
ventures in a rather exaggerated manner. The main problem probably is that it seems
that YLE has a kind of quota for producing quality investigative journalism which in
practice leads to low-quality unfounded allegations. An interesting contradiction lies in
the fact that a state-owned broadcasting company should produce independent critical
journalism about misdeeds of state officials and politicians (this might also be one of the
reasons why Jansa was easier to accuse).

The MOT programme had a very good reputation during the first years of its existence.
In some cases, it even seemed that the programme acted as a sort of a special public
prosecutor. In 1997, MOT broadcast a documentary, titled "Red Houses". It depicted the
Russian prostitutes working in Finland. Selecting the Russian prostitutes as the
programme topic was already questionable ethnic labelling because the problem as such

' Finnpanel, see: http://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/kk/ohjkan/2008/9/.

12



Johan Backman

was not enormous. Journalist Martti Backman, one of the senior journalists of the
programme, produced a conspiracy theory around the prostitution claiming that Russian
mafia, former KGB officials, the former militia officer and even a Finnish high-ranking
police director were in the background of the prostitution scam. Backman was able to
produce evidence of the fact that the Finnish police director Jorma Ahonen was directing
the board of a bank which rented a motel where some prostitutes worked. The police
corruption scandal broke out immediately. Martti Backman claimed that, according to
the Finnish legislation, Ahonen could be punished for procuring the Russian prostitutes
because he was in charge of the motel. Even worse was the fact that in the background,
according to Backman, there was the notorious KGB.

In 1997, the MOT documentary called "Red Houses" launched probably the biggest
crime-related scandal in the Finnish history. The parliament and most law enforcement
bureaus were involved, spreading hysteria about KGB-related pimping organisations
penetrating the Finnish officialdom. Rather surprisingly, the prosecutor decided to
prosecute the police director Ahonen for procuring the Russian women, because he was
the bank board director who rented the premises for prostitution. This was probably the
biggest achievement of Martti Backman. The court, however, decided that prosecuting
Ahonen for pimping would be an analogy of law against defendant, and charges were
dropped. However, the procuring legislation was equipped with a much harsher
punishment to make it easier to prosecute crimes and to combat the Russian mafia,
organised crime and the KGB, as presented in the MOT documentary.

Some vyears later, in 2002, Martti Backman made another MOT documentary about
Russian prostitution. This time he claimed that a certain chain was linking President
Putin through the Russian Vice-Minister of Tourism to several rented apartments in
Helsinki where the Russian prostitutes were working. This also led to a heated scandal
because the apartments belonged to the Russian Embassy. Therefore, Russian diplomats
were accused of procuring, but they had diplomatic immunity. After all, a Russian
woman Tatyana Viitanen, who said she was only a courier for the apartment hotel (and
she probably was), was prosecuted for procuring and received a prison term, but she
was able to flee to Russia during the Finnish border guard strike. Also, in this case, the
MOT programme was pulling the strings all the way to prosecution, which was made on
the basis of the highly exaggerated claims, presented in the MOT documentary.

In the same year, one of the most popular Finnish magazines, called Seura, published an
interesting journalistic investigation on the MOT programme itself. The Finnish journalist
Mikko Niskasaari investigated altogether eight MOT documentary series, and concluded
that all of them were full of false claims, unfounded arguments and mistakes. According
to Niskasaari, MOT presents unreliable information and often covers their main sources,
although the MOT documents look very serious and convincing. In most cases, the
viewer is not able to make a clear conclusion what the actual truth is behind the issue.

After Niskasaari’s critical article had been published in Seura, the senior journalist of
MOT, Martti Backman, filed a libel suit against Niskasaari and the magazine, claiming
that they had insulted his honour by saying he produced false arguments or even lies.
The public prosecutor soon demanded punishment for Niskasaari, but the court did not

13



The Jansa-Patria-Case (or Chase): A Challenge for Mediacriminology

find any evidence. Martti Backman took the issue further (the second-stage court
decision will be made in January 2009).

Regarding the Janez Jansa case, in an interview, the journalist Mikko Niskasaari said to
this article’s author that the claim connecting the letter J with Jansa was the rabbit-from-
the-hat trick done by the journalists, i.e., a claim without any evidence.™

Several individuals have tried to sue the MOT programme. In one case, in which the MOT
programme, titled "The Holy War in Turku" (2005), falsely claimed that three Kurdish
men were supporting terrorists, the strategy director of YLE, Ismo Silvo, was sentenced
to a fine for slander, and the court demanded that YLE should remove the names of the
individuals from the Internet, which YLE did not do (the manuscript of the documentary
is still on the Internet in December 2008 while | am writing this paper). According to the
court decision, the journalist presented the claims based on rumours, i.e., without
providing the necessary factual grounds, and the three Kurds should receive a
compensation of 8,000 euros. In the court, the journalists claimed that they had several
sources which they would not reveal. In practice, the Finnish legislation protecting
journalists’ sources makes it impossible to force the journalists to reveal their sources in
almost any case. Traditionally, YLE has never admitted any mistake made by an MOT
documentary.

In 2007, MOT won the famous Gerard Bonnier Award because the MOT journalist, Kati
Juurus, was nominated for the Journalist of the Year Award by the Swedish publisher
Bonnier. According to the jury, Juurus made "quality and inspiring journalism on
remarkable topics". In 2006, Juurus made an MOT documentary on Guantanamo. The
idea of the award was to promote "good journalism".

5 Discussions

Mediacriminology traditionally holds a critical, sometimes even hostile (radical) view of
the crime, presented in the media. David Kidd-Hewitt, for example, explains in
criminology textbook how the media selectively distort and manipulate public
perceptions, creating a false picture of crime, which promotes stereotyping, bias,
prejudices and a gross oversimplification of facts, making media guilty of manipulation
and fuelling public fears.™

Theoretically, a solution for our problem might be the notion that the line between
crime fiction and actual crime has become blurred: television is full of crime news and
fiction, while documentaries often search for fiction-like entertainment. Moira Peelo
writes about infotainment, i.e., "entertainment and information qurring"Zo. Among the

'8 Telephone interview with Mikko Niskasaari by the author, 12.12.2008.

1 Kidd-Hewitt. Crime and the Media: a Criminological Perspective, in Yvonne Jewkes & Gayle
Letherby, eds., Criminology: A reader, Sage Publications, London, 2002, p. 116.

*® peelo Moira, Crime and the Media: Public Narratives and Private Consumption, in Peelo Moira &
Keith Soothill, eds., Questioning Crime and Criminology. Willan Publishing. Portland. 2005, p. 26.

14



Johan Backman

general features of postmodernity are: blurring the boundaries between fictional and
factual accounts, the politicisation of crime, and the contest between various groups
about media’s new agendan. Yvonne Jewkes has succinctly summarised the
postmodernist view of media: "It is the fragmentary, ephemeral and ambiguous that are
observed, and pleasure, spectacle, pastiche, parody and irony are the staples of
: w22 . TR e
postmodern media output. There is also a diminishing journalists’ respect for
politicians, and on the other hand, the politicians’ dependence on media, and a common
belief among them that media hold the key to electoral success®®. Jewkes has also
noticed that people prefer to distance themselves from actual crime, making crime
experience distanced and isolated®®. The Jan%a case could thus reflect the "media
festival", "entertaining digital escapism" and "unreal ‘reality TV'" that dominate the
. . . P 25
media today, as defined in a textbook on cultural criminology".

The fact is that maintaining the distinction between fact and fiction has become
increasingly difficult and that the boundaries are always fluid®®. The fact that people are
not able to make a clear distinction between a fictional crime and an actual crime might
lead to a situation where the makers of crime documentaries do not even care about the
truth. The fact that entertainment is no longer entertaining means that the media look
for a mixture of fact and fiction in which the audience can never tell where fact ends and
fiction starts. What actually was understood by most of the viewers was that Janez Jansa
was very probably not guilty of any crime, but, anyway, the whole scam was very
entertaining and the MOT documentary with false allegations was a very good image of
postmodern journalism. The journalist Maria Veitola, trying to bribe Slovenians during
her interviews in Ljubljana, depicts the nature of infotainment very well.

The explanation of the Janez Jan3a case seems to be clear: the Finnish journalists
wanted, more or less consciously, to wash their own premier and country from political
scandals and bribery accusations by claiming that the Slovenian Premier received
millions of euros in bribes. The other reason was that the Finns wanted to keep their
reputation clear after having had the record’s position in Transparency’s CPI for years;
labelling Jansa a criminal, Finns could defend not only their politicians’ reputation, but
also to hide the problem of crime investigations against their important military
equipment exporter Patria from the international public by turning the attention to
Slovenia. Blaming the Slovenian Premier gave the impression that the Slovenian
counterpart would be actually responsible for the corruption scam. Perhaps there was
an idea to develop the theory that the corrupt Slovenians forced the Finns to pay bribes.
The YLE documentary, according to this hypothesis, was thus only promoting the
patriotic stance in order the keep Finland’s reputation good and to blame somebody
else, presumably the premier from a small and distant country (the alternative to

! Ibidem, p. 22.

22 Quoted in ibidem, p. 25.

2 |bidem, p. 29.

* bidem, p. 31.

 Ferrell Jeff, Keith Hayward & Jock Young, Cultural Criminology, Sage, London, 2008, p. 81, 123-
124.

%6 Carrabine Eamonn et al., Criminology, A sociological introduction, Routledge, London, 2004, p.
332.

15



The Jansa-Patria-Case (or Chase): A Challenge for Mediacriminology

blaming the Egyptian Premier was perhaps not so useful). Slovenia, after all, is a country
distant enough from Finland and unknown to most Finns.

Although the phenomenon of accusing the political leader of another country of serious
crimes seems to be a new phenomenon in the media, the issue is not new at all. It
resembles war propaganda in which blaming an enemy country leader for various
serious misdeeds is a rule. However, why should Finland wage war against Slovenia?
During 1990s and 2000s, the Finnish media, in general, suffered from paranoid
Russophobia, and imagining various accusations of Russians of being dishonest and
inventing conspiracies (MOT participated in this, as noted earlier). The fact that, in this
case, blaming the Slovenian leader for being corrupt was very easy for YLE because there
might be some background there for anti-Slavism, a negative and suspicious attitude
toward all Slavs (very much promoted by the racist stereotyping in Transparency
International Index).

The main idea of the MOT programme was actually to construct a racist stereotype of
Janez Jansa who is supposed to be a typical Slavic tyrant dictator who decides about
everything (also about tenders). Therefore, one should first bribe the dictator in order to
get anything from Slovenia. This anti-Slavism presented by MOT was also a variation of
the traditional Finnish Russophobia and xenophobia fuelled by distancing from the actual
corruption problems of Finland (the Finnish Premier, the Finnish military industry) and
focusing on a remote and unknown location. After all, the anti-Slav (racial) stereotype,
very much proliferated in the Finnish press concerning Russians, says that the Slavs
cannot be truly democratic, but they always seek to yield in front of their dictator.

6 Literature

Berglund Magnus, Mot: The Truth about Patria, Manuscript in English, TV1, 1.9.2008.
Carrabine Eamonn et al., Criminology, A Sociological Introduction, Routledge, London,
2004.

Ferrell Jeff, Keith Hayward & Jock Young, Cultural Criminology, Sage, London, 2008.
Jewkes Yvonne & Gayle Letherby, eds., Criminology: A reader, Sage Publications,
London, 2002.

Kidd-Hewitt, Crime and the Media: a Criminological Perspective, in Yvonne Jewkes &
Gayle Letherby, eds., Criminology: A reader, Sage Publications, London, 2002.

Peelo Moira, Crime and the Media: Public Narratives and Private Consumption, in Peelo
Moira & Keith Soothill, eds., Questioning Crime and Criminology. Willan Publishing.
Portland. 2005.

16



	Definicija podjetja in gospodarske dejavnosti
	Definicija prevladujočega položaja
	Omejitve majhnega pomena
	Izjeme od prepovedi omejevanja konkurence
	Problematika določanja cen v okviru 6. člena ZPOmK-1
	Upoštevni trgi
	Prevladujoč položaj
	Predatorstvo kot oblika zlorabe prevladujočega položaja
	Opredelitev pojma koncentracije

